h

SP Kerkrade reageert op goednieuws artikel over sluitende begroting.

28 oktober 2016

SP Kerkrade reageert op goednieuws artikel over sluitende begroting.

In het blad 1Kerkrade van 26 oktober treffen we in het Stadsjournaal van de gemeente Kerkrade een artikel over sluitende begrotingen aan.  Tijdens de algemene beschouwingen leverde  SP fractievoorzitter Marianne Laumann al kritiek over de wijze waarop het Kerkraadse college goed nieuws uitvergroot en ook communiceert en op het feit dat de begrotingen in Kerkrade niet sluitend zijn, maar elk jaar sluitend worden gemaakt door de reserves steeds verder aan te tasten. Daardoor ontstaat de vraag hoe lang de financiën in Kerkrade nog houdbaar zijn door dit beleid. Kennelijk worden onze uitspraken door het college of in elk geval door wethouder Schneider  in het genoemde artikel  ter discussie gesteld. Die discussie willen we graag aangaan. Daarom geven hier een reactie op het artikel en een nadere toelichting met de feiten.

In het stadjournaal koopt de gemeente wekelijks twee pagina’s.  Die zijn bedoeld  om mededelingen te doen aan de burgers en niet voor PR van wethouders, want per slot van rekening  betalen wij allemaal die pagina’s. 

De SP roept niet zomaar wat en we stellen u graag in staat om onze uitspraken te  controleren zie:  http://kerkrade.begroting-2017.nl/

Wij gebruikten de papieren versie van de begroting en verwijzen naar die pagina’s.

Laten we een aantal uitspraken van wethouder Schneider in het artikel in het stadsjournaal de revue laten passeren:

Artikel: Halverwege dit jaar maakte wethouder Dion Schneider al bekend dat de begroting tot 2020 sluitend is.

SP: Zie pagina 168 De begrotingen c.q. meerjarenramingen, zijn inderdaad sluitend, maar dat wil niet zeggen dat de uitgaven even hoog zijn dan de inkomsten. We komen elk jaar tekort en halen dit uit de reserve. De tering is zeker niet naar de nering gezet. We teren elk jaar verder in.  Dat jarenlange interen kan zo niet lang doorgaan.

De reserve (inclusief de algemene reserve)  bedraagt op 1-1-2017 nog € 27 miljoen, 2018 €23,9 miljoen, 2019 € 22,2 miljoen,  2020 € 20,3 miljoen.  75 tot 80% van deze reserveringen zijn al bestemd en zijn  nodig voor toekomstige vervangingen,  onderhoud etc. 

Dat onze opmerking  over de houdbaarheid van  de financiën terecht is kunt u o.a. zien aan het volgende citaat uit de begroting 2017: pag. 90

Rekening houdend met de ontwikkelingen ná de Voorjaarsnota 2016 (o.a. meicirculaire) moet worden geconstateerd dat in de latere jaren de begroting geen overschotten heeft om tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Voor structurele tegenvallers is derhalve geen (structurele) ruimte in de exploitatie.

Er is dus geen ruimte meer om structurele tegenvallers op te vangen en die zullen er zeker nog komen. De eerste is er al in de septembercirculaire.

De solvabiliteit is in nauwelijks twee jaar gezakt van 27,2% naar 14,4%. Moeten we echt op deze weg verder?

Artikel. Schneider:  Dit betekent dat we verder kunnen op de ingeslagen weg.

SP: zie pag. 69 en 70 Zie de vorige alinea. Moeten we verder op deze weg? Er moet nu al € 2,9 miljoen, meer dan 25%, worden bezuinigd op welzijnsinstellingen Bieb, Theater, Impuls, WMC, Kinderopvang Kerkrade, Vrije academie ZOM. Als we op deze weg verder gaan zullen op niet al te lange termijn  de subsidies aan verengingen stevig worden verlaagd en moet er nog meer worden bezuinigd in het sociaal domein (WMO, zorg, Jeugdzorg, participatiewet).

Op pagina 69 lezen we over deze gigantische bezuiniging op welzijnsinstellingen: Vermeldingswaardige Zaken: “Er zijn geen vermeldingswaardige zaken. Een bezuiniging op deze instellingen van   € 2,9 miljoen geen vermeldingswaardige zaak? Een dergelijke uitspraak om 25% bezuiniging op te leggen en dit af te doen met"Geen Bijzonderheden" is niet geloven, zoiets doet alleen het college van kerkrade.

Artikel. De lasten voor de burgers zullen voorlopig niet meer stijgen.

SP: pag. 15 punt 39 We zullen deze wethouder aan deze uitspraak houden. Kerkrade heeft lasten die ongeveer op het landelijk gemiddelde liggen. Kerkrade: €697,- per jaar gemiddelde Nederland: €716,- per jaar.

Wat de wethouder  vergeet te vermelden is dat de OZB waarde van de huizenprijzen in Kerkrade het allerlaagste in Nederland zijn. Gemiddelde woningwaarde Kerkrade € 123.000,- Gemiddelde huizenwaarde Nederland € 206.000,- De OZB belasting is een percentage van de OZB waarde.  Kerkrade heeft het hoogste OZB percentage van de hele provincie Limburg. Dus zodra de huizenprijzen in Kerkrade stijgen zal de OZB  voor de burgers de hoogte in schieten zonder dat er iemand iets hoeft te doen. Hoe zo de lasten  zullen niet worden verhoogd? We zijn benieuwd hoe de wethouder zijn uitspraken gaat waarmaken.

Artikel. Het college heeft in 2015 een reserve van €10 miljoen gecreëerd om de gevolgen van  overheveling van rijksoverheidszaken (decentralisaties) op te vangen.

SP: pag. 168 reserve sociaal domein. Dat is mooi, zelfs als we weten dat deze reserve pot, de reserve sociaal domein genaamd,  grotendeels is gevormd uit bestaande reserves, die daarvoor bedoeld waren. Meevallers uit het sociale domein worden aan deze reserve toegevoegd. Wat de wethouder niet verteld is dat er jaarlijks grote bedragen van meer dan 1 miljoen uit de pot worden gehaald om te besteden aan mooie dingen buiten het sociale domein. Nog erger is dat mede daardoor deze reserve op 1-1-2017 nog slechts €5,5 miljoen bedraagt en op 1-1-2021 nog slechts €2.6 miljoen. Moeten we echt  op deze weg verder?

Saillant detail: Naar aanleiding van een vraag hierover liet het college ons weten dat de reserve sociaal domein in 2018 € 2 miljoen negatief is en dat er in 2020 zelfs een tekort is van € 6 miljoen. Het college zal ons dit in november in de commissievergadering uitleggen. We zijn benieuwd hoe deze enorme afwijking van de “sluitende” begroting valt te verklaren of zijn dit de echte cijfers?

Maar de meest kromme uitspraak is wel:

Artikel: citaat wethouder Schneider “Dit college is nu ruim twee jaar aan de slag. Al aan het begin merkten we dat op financieel gebied op langere termijn moest worden bijgestuurd. “

SP: Klopt:  Dit college is nu ruim twee jaar aan de slag. Goed dat de wethouder meteen merkte dat er moest worden bijgestuurd. Kunnen we toch trots zijn dat we een dergelijke slagvaardige wethouder hebben. Dat verdient lof. Zijn voorganger in het vorig college heeft kennelijk iets niet goed gedaan. Fijn dat hij dat meteen hersteld.  Het gebeurt niet vaak dat wethouders uitspraken over hun voorgangers doen. Misschien is het goed om dan ook maar  man en paard te noemen. Wie was die wethouder financiën uit het vorige college, die kennelijk tekort is geschoten? Inderdaad diezelfde VVD wethouder Schneider.

Onze fractievoorzitter Marianne Laumann zei  bij de algemene beschouwingen:

Het college gedraagt zich als de puber die zonder daadwerkelijk te liegen, de waarheid enigszins verdraaid:  hij vertelt dat hij deze maand prima is uitgekomen met zijn zakgeld, maar verzuimt te melden dat hij daarvoor een flink bedrag van zijn spaarpot, dat was bedoeld voor zijn studie,  heeft opgebruikt.

Kennelijk wil het college toch op deze "puberale" weg doorgaan met de goednieuwsshow . Niet echt liegen, maar ook niet echt de hele waarheid vertellen. Waar nodig zullen we er commentaar op blijven geven. Op deze manier is en blijft dit een goednieuws college.

Wilt u de volledige SP bijdrage aan de algemene beschouwingen lezen:

https://kerkrade.sp.nl/nieuws/2016/10/de-nieuwe-stenen-van-het-centrum-kerkrade-worden-betaald-door-ontslagen-bij-de

Gladde praatjes veranderen de feiten en de werkelijkheid niet, ook al verkopen we nog zo vaak “goed” nieuws.  

Reactie toevoegen

U bent hier