Mijn(water)schade

12 mei 2023

SP stelt vragen over “onverklaarbare” waterlekkages

Foto: SP Kerkrade / SP Kerkrade

Op donderdagochtend 11 mei 2023, zijn maar liefst drie waterlekkages op één ochtend ontstaan. Op de Anselderlaan, Brandstraat en Pastoor Stevensstraat. Dat lijkt te veel om nog van toeval te kunnen spreken. Met name in de laatstgenoemde straat zijn de afgelopen jaren regelmatig waterlekkages ontstaan. Ook is er een sinkhole ontstaan waarin een geparkeerde auto gedeeltelijk is terecht gekomen. Een vijftigtal woningen kwam zonder water te zitten. Een woordvoerder van WML zegt deze lekkages niet te kunnen verklaren: „Het gebeurt wel vaker dat op één en dezelfde plek vaker lekkages optreden. Maar er zijn geen rare dingen gebeurd qua druk, uitval of wat dan ook. De leiding is ook niet zo oud dat die al aan vervanging toe is.” Dat roept bij SP Kerkrade de volgende vagen op:

28 september 2016

Twee woningen met mijnschade worden hersteld.

De SP vecht al jaren voor vergoeding van mijnschade en de schade ontstaan door bodembeweging door stijging van het mijnwater. De problemen worden al meer dan 10 jaar onderzocht zonder dat er oplossingen worden aangedragen. Hoog tijd dat er nu eindelijk concrete stappen worden gezet. We zijn blij dat in deze twee uitzonderlijke gevallen thans een vergoeding (herstel van de schade) kan worden toegekend. Maar helaas kan vooralsnog slechts een vergoeding worden toegekend indien de veiligheid van de bewoner in het geding is. In alle andere gevallen nog niet. De eerste twee schapen zijn over de dam, laten we hopen dat de anderen snel kunnen volgen.

30 maart 2016

Wat moet er gebeuren met mijnbouwschade in Limburg?

SP Gedeputeerde Daan Prevoo maakt ook in dit radiointerview, de mijnschade bespreekbaar, maar Minister Kamp (VVD) is nog weinig tegemoetkomend en probeert de boot zo veel mogelijk af te houden. Daardoor blijven deze  mensen zitten met grote schade, die zij zelf niet kunnen dragen en zonder dat zij momenteel enig zicht op compensatie hebben. Prevoo probeert daar verandering in te brengen, maar de minister geeft nog geen krinp.

14 januari 2016

Stichting Calamiteitenfonds Mijn(water)schade Limburg operationeel.

Stichting Calamiteitenfonds Mijn(water)schade Limburg opgericht.