Twee woningen met mijnschade worden hersteld.

28 september 2016

Twee woningen met mijnschade worden hersteld.

De SP vecht al jaren voor vergoeding van mijnschade en de schade ontstaan door bodembeweging door stijging van het mijnwater. De problemen worden al meer dan 10 jaar onderzocht zonder dat er oplossingen worden aangedragen. Hoog tijd dat er nu eindelijk concrete stappen worden gezet. We zijn blij dat in deze twee uitzonderlijke gevallen thans een vergoeding (herstel van de schade) kan worden toegekend. Maar helaas kan vooralsnog slechts een vergoeding worden toegekend indien de veiligheid van de bewoner in het geding is. In alle andere gevallen nog niet. De eerste twee schapen zijn over de dam, laten we hopen dat de anderen snel kunnen volgen.

De Stichting Calamiteitenfonds Mijn(water)schade Limburg heeft voor het eerst besloten om mijnschade aan twee woningen te laten herstellen in Kerkrade. Twee panden aan de Markstraat zijn zodanig beschadigd dat ze in aanmerking komen voor financiering uit het calamiteitenfonds.

SP Kerkrade: Laten we niet vergeten dat "mijnschade" en schade door bodembeweging door het stijgend mijnwater vooralsnog door het calamiteitenfonds slechts vergoed kan worden als de veiligheid van bewoners gevaar loopt. Dat is een zeer hoge drempel, wil men daarvoor in aanmerking kunnen komen. Alle andere gevallen van mijnschade worden nog niet vergoed. Minister Kamp (VVD)  is zelfs van mening dat deze is verjaard.

De SP knokt al jaren om hierin verandering te brengen.

Met verbazing lazen we nog gisteren echter een kop in chocolade letters op de voorpagina van het LD: "Overlast mijnwater valt mee", zich baserend op bronnen rond een onderzoek waarover eind van het jaar een rapport zal verschijnen. We denken dat het uiteindelijke rapport een heel stuk genuanceerder zal zijn en dat er zeker geen reden zal zijn voor een dergelijke kop. Met dit soort berichtgeving wordt het probleem van mijnschade en bodembeweging door stijging van het mijnwater naar onze mening onterecht gebagatelliseerd. Terwijl het net noodzakelijk is, dat er eindelijk aandacht hiervoor komt en dat de concrete problemen eindelijk na 10 jaar onderzoek worden opgepakt en aangepakt. Als we ze bagatelliseren gaan de problemen echt niet vanzelf weg.

Feit is dat er, alleen al in Kerkrade, nu reeds meer dan 120 schadegevallen zijn gemeld. Deze gevallen waarbij in sommige gevallen sprake is van schade van tienduizenden of honderdduizenden euro's worden momenteel nog niet vergoed. De bewoners draaien zelf op voor deze vaak grote schade, waaraan zij part noch deel hebben. De stijging van het mijnwater gaat gestaag door en de schade zal blijven toenemen.

Na zijn aantreden wist SP Gedeputeerde Daan Prevoo een einde te maken aan de al meer dan twee jaren durende discussie over het calamiteitenfonds waardoor het na veel gekissebis eindelijk operationeel werd en we nu de eerste resultaten kunnen zien.  SP'er  Jan de Wit, wie kent hem niet, werd voorzitter. Goed dat er nu twee schapen over de dam zijn, laten we hopen dat de rest snel kan volgen. We blijven ons inzetten hiervoor, zowel in de Tweede Kamer (SP'er Eric Smaling, Bij de Provincie Limburg SP Gedeputeerde Daan Prevoo en natuurlijke de lokale afdelingen, SP Kerkrade, Heerlen, Brunssum en Landgraaf.