De nieuwe stenen van het centrum Kerkrade worden betaald door ontslagen bij de welzijnsinstellingen.

22 oktober 2016

SP bijdrage Algemene beschouwingen 2016.Vorig jaar werd in Kerkrade,  willens en wetens,  in enkele weken tijd een verlies van meer dan  €10 miljoen gerealiseerd bij de aankoop en verkoop van de gebouwen en gronden voor het centrumplan (SP was als enige partij tegen) en er werd voor meer dan € 1 miljoen nieuwe straatstenen in het centrum gelegd omdat dat mooier zou zijn.  Nu blijkt dat maar liefst € 2,9 miljoen wordt bezuinigd op welzijnsinstellingen. Dat is meer dan een kwart van het budget. Dat zal ongetwijfeld tot veel ontslagen leiden. Daarnaast stond Marianne Laumann tijdens de algemene beschouwingen stil bij het feit dat dit college nu al jaren “sluitende begrotingen” presenteert, maar dat men wel verzwijgt dat deze begrotingen sluitend worden gemaakt, door iedere keer de reserves aan te tasten. Verder besteedde ze aandacht aan het leegbloeden van de wijken, de Campus, het niet  in de raad bespreken van het collegeprogramma, het concert van Guido en de veelvuldige fotomomenten van de wethouders en nog veel meer. Natuurlijk droeg de SP ook betere alternatieven aan.

Welke welzijnsinstellingen worden jaarlijks voor samen voor € 2,9 miljoen worden gekort? U kunt hierbij denken aan: Impuls, WMC, Bibliotheek, Muziekschool, Kinderopvang Kerkrade, Vrije Academie ZOM, en Parkstad Limburg Theaters.

Wij zijn tegen al deze bezuinigingen, maar extra opvallend zijn de bezuinigingen op de Bieb en de Parkstad Limburg Theaters. Mede om de plannen voor het centrum haalbaar te maken wordt er voor de Bieb en het Theater een gloednieuw gebouw neergezet van rond de € 20 miljoen. Door  de hogere gebruikerslasten van dit gebouw zullen de kosten  voor deze twee instellingen de lucht inschieten. En dan nu ook nog een kwart op hun budget bezuinigen? We vragen ons af ,of ze de hogere lasten en daarbij de bezuiniging van meer dan 25% kunnen dragen.Of worden zij ontzien en moet de rest nog meer ophoesten?

We maken ons grote zorgen over deze bezuiniging van €2,9 miljoen. Hoeveel mensen zullen hierdoor hun baan verliezen? Kerkrade heeft toch al bijna de hoogste werkloosheid van Nederland en die wordt door deze bezuiniging alleen maar groter.

Welke partijen  waren voor deze begroting en wie stemden tegen?

De coalitiepartijen in Kerkrade stemden VOOR, deze zijn:

Burgerbelangen, PVDA, VVD , Lokaal Alternatief en ze worden gesteund door de Ouderenpartij Kerkrade.

Deze gingen, zoals elk jaar,  zonder slag of stoot akkoord met de begroting. Daar deze partijen de meerderheid hebben, werden deze bezuinigen er toch door gedrukt.

SP, Ons Kerkrade CDA en GroenLinks waren om uiteenlopende redenen TEGEN  deze begroting.

De SP was de enige partij die aandacht besteedde aan de bezuinigingen op welzijnsinstellingen.

Over het presenteren van begrotingen die telkens sluitend worden gemaakt door de reserves aan te tasten zei ze:

Het college gedraagt zich als de puber die zonder daadwerkelijk te liegen, de waarheid enigszins verdraaid:  hij vertelt dat hij deze maand prima is uitgekomen met zijn zakgeld, maar verzuimt te melden dat hij daarvoor een flink bedrag van zijn spaarpot heeft opgebruikt.

Daarna kwam de voor de hand liggende vraag,  die in Kerkrade niemand hardop durft te stellen:

Hoe lang zijn onze financiën nog houdbaar? Er moet nu al bijna 3 miljoen op welzijnsinstellingen worden bezuinigd. Mogen we het college er aan herinneren, dat er vorig jaar bij de aankoop en verkoop van grond en gebouwen voor het centrumplan in enkele weken tijd een verlies van € 10 miljoen hierop werd geleden  ….en dan nu bezuinigingen op onze welzijnsinstellingen?

Toevoeging:

Dit is onze conclusie van de algemene beschouwingen, die is niet uitgesproken tijdens de algemene beschouwingen.

We hebben al eerder gezegd dat dit College, net als het VVD/PVDA kabinet,  een neo-liberaal en rechts beleid voert. Dat wordt nu extra duidelijk. Investeren in het bouwen van een centrumplan en daarbij meer dan € 10 miljoen verlies nemen en "voor de mooi" nieuwe straatstenen voor meer dan €1 miljoen leggen, maar vervolgens het geld weghalen bij de welzijnsinstellingen die voor de mensen van Kerkrade van groot belang zijn.

Het College maakt het opnieuw waar: Ze investeren in stenen en hechten kennelijk geen belang aan mensen.

Hieronder kunt u de volledige bijdrage van de SP aan de algemene beschouwingen lezen.

Reacties

Nog even volhouden tot de gem Kerkrade ook onder curatele of preventief financieel staat van de provincie. Als die wakker wordt natuurlijk.