SP Kerkrade in de vuurlinie deel 1.

15 juli 2023

SP Kerkrade in de vuurlinie deel 1.

Waar ging het om?

Er spelen 3 kwesties. We houden u daarom ook in 3 delen op de hoogte. Vandaag deel 1 De kwestie WMC.

1. Volgens de SP heeft de wethouder van cultuur de raad in juli en september 2022 onjuist en onvolledig geïnformeerd over de noodzaak om twee leningen aan het WMC ter verstrekken van €400.000,- en €247.500.

Daarom diende de SP fractie een motie van wantrouwen in tegen wethouder Schlangen.

1. Het door wethouder Schlangen toegezegde financiële onderzoek naar de tekorten bij het WMC is er nooit gekomen. De motie van de SP voor een rekenkamer onderzoek werd door alle partijen weggestemd, zonder ook maar één van de door de SP genoemde argumenten te weerspreken of te weerleggen.
  2. De burgemeester heeft op 25 januari toegelaten dat tijdens een openbare bijeenkomst in de raadszaal een vooraanstaand burger van Kerkrade werd belasterd. Toen zij hierop werd gewezen door diverse partijen greep ze niet in en liet het belasteren doorgaan. Daarom dienden wij een motie van afkeuring in tegen de burgemeester. Alle partijen stemden deze motie weg, zonder ook maar één van de door de SP genoemde argumenten te weerspreken of te weerleggen.

Motie van Treurnis tegen SP.

N.a.v. bovenstaande werd er door alle andere partijen een motie van treurnis tegen de SP ingediend. Alle politieke partijen waren van mening dat de SP te veel vragen stelt. Ze meenden bovendien dat de SP positie had gekozen vóór de oud-voorzitter en tégen de nieuwe voorzitter van het WMC.

De motie is bijgevoegd.

De SP mocht daar niet op reageren, dit werd geregeld door Sander Gorissen (PvdA) , die opriep om de motie niet verder te behandelen, maar alleen nog ja of nee te zeggen m.b.t. de motie.

De politieke partijen diende een motie in tegen de SP en Sander Gorissen stelde ook nog voor om de SP monddood te maken. En alle partijen stemden in met deze gang van zaken.

In de raadszaal van Kerkrade mogen mensen en partijen worden aangeklaagd zonder dat ze zich kunnen of mogen verdedigen. Dat zegt genoeg over het politieke klimaat in Kerkrade. Laten we hopen dat er met klachten van burgers anders wordt omgegaan…

De motie is bijgevoegd.

Marianne Laumann had vooraf een stemverklaring opgesteld. Ze mogen je dan het woord ontnemen, maar je mag altijd een stemverklaring afleggen. Maar zelfs hier werd ze onderbroken door de voorzitter van de Raad, de burgemeester. Die vond dat ze duidelijk moest maken waarom hun voor of tegen de motie waren. Maar ze deed niets anders…….

Hier de stemverklaring van Marianne Laumann, zodat iedereen weet hoe de SP hierin staat.

We houden de rug en onze moraal recht.

Een derde punt in deze situatie is de steun van de VVD voor deze motie.

Zeer verwonderlijk omdat de VVD zelf in een betoog aangaf geen vertrouwen te hebben in deze nieuwe voorzitter van het WMC. En dan steun je een motie waar in staat dat dat niet mag.