SP Stevige kritiek op beleid en financien Kerkrade

5 juli 2019

SP Stevige kritiek op beleid en financien Kerkrade

Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota hield Marianne Laumann een pleidooi om, zoals in ons verkiezingsprogramma staat, het hoger onderwijs weer terug te halen naar Kerkrade. Stevige kritiek uitte ze op de manier waarop in Kerkrade met financien wordt omgegaan, met name het financiele proces. Ze hekelde het afschaffen van de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten die vorig jaar in Kerkrade werd afgepakt door Burgerbelangen, PvdA, CDA en VVD onder verantwoordelijkheid van wethouder Jongen (PvdA).  Ze vond het onbegrijpelijk dat er geen geld is gereserveerd voor de CAO verhoging van de salarissen van de gemeenteambtenaren omdat daarvoor geen ruimte in de begroting was. Inmiddels is bekend dat deze CAO een verhoging kent van 6,25% voor twee jaar, waardoor Kerkrade opnieuw een miljoenentekort in haar begroting heeft. En ze vroeg om het onnodige bouwplan centercourt te heroverwegen. Volgens deskundigen hoeven er geen nieuwe gebouwen te worden gebouwd (dat gebeurt ook nergens!) om de gezondheid van de inwoners te bevorderen. Ze zei: Wat we willen we nou? Vitaliteit en gezondheid voor de inwoners of mooie gebouwen?

Ja, voorzitter en we zijn heel blij dat er geen bezuiniging in de voorjaarsnota staat, die onze sociaal zwakste burgers in Kerkrade treft. Zoals vorig jaar: de afschaffing van de tegemoetkoming voor chronisch zieken. En dan het resultaat ervan voorzitter.  Dat is dan wel goed om een financieel gat te vullen, maar veel profijt heb je er niet van. Want het betreft korte termijn beleid. De gaten blijven op die manier vallen en het is zaak om een lange termijn beleid uit te stippelen waarin een stabielere financiële situatie ontstaat. En dat ontbreekt in Kerkrade.

Burgers moeten kunnen leven in onze mooie stad, maar op deze manier is het alleen nog maar een kwestie van overleven.

We geven een voorbeeld: we hebben gevraagd waarom er niet al geld wordt gereserveerd voor de cao -salarisverhogingen die er gaat komen. Het antwoord van het college was: “een jaarlijkse raming van een stijging van de salarissen is geen methodiek welke momenteel past binnen de mogelijkheden van de begroting van Kerkrade.” Dus met andere woorden: wij hebben geen geld om nu dat al in te schalen.

Voorzitter het kan toch niet zo zijn dat je als werkgever vindt dat een salarisverhoging niet in de begroting past. En daardoor wel afwacht wat je kunt goochelen met cijfers in de begroting en de najaarsnota.

We wijzen er nogmaals op dat de najaarsnota niet meer na enkele dagen van de van de begroting gepresenteerd kan worden. De SP kan nog meer voorbeelden noemen voorzitter, maar bovenstaande geeft al genoeg aan. De SP vindt het niet getuigen van daadkracht, visie en vooruitzien.

En dan wat betreft Center Court.  Want we willen we nou? Vitaliteit en gezondheid voor de inwoners of mooie gebouwen. En ik denk dat we een goede discussie daarover moeten voeren. Maar dat kan ook alleen als het democratisch gehalte verbetert.

Hier kunt u haar betoog bekijken (5 minuten):

De tekst van het betoog kunt u hier nalezen:

Reacties

Je heb veel mensen die niet met geld kunnen omgaan, maar wel het geld wat niet van hunzelf is met handenvol aan onnodige dingen uitgeven en jammer genoeg zitten die mensen met té velen in college Kerkrade

Ik vind het en schande en walgelijk dat ambtenaren zich verrijken aan belastingbetaler om te zelf en loonsverhogingen te geven van 6,25% en chronisch Zieke de en gehandicapten de tegemoetkoming die van 125 euro afgepakt worden door Burgerbelangen, PvdA, CDA en VVD onder.Deze partijen sta all in burgers bekend dat te asociaal corrupte bezig zint waar onder ook D66 CU SGP in de tweede en eerste kamer vallen.Wel heft de Gemeente Kerkrade geld over op huize op te kopen voor en nieuwe treinstation in Spekholz bouwen te laten. Waar nog bij kom nog dat mensen de in de WSW werken allen maar en loonverhogingen krijgen onder de 3% en hier sprake moet zijn van loon discriminatie tegen over alle ambtenaren de bij de Overheid werken.