SP Wil een ruimhartig schadefonds voor POMS-slachtoffers

12 oktober 2020

SP Wil een ruimhartig schadefonds voor POMS-slachtoffers

Foto: Henk Kuijpers (Kerkrade.nu)

Bij Defensie hebben  veel mensen met schadelijke en/of giftige stoffen, zoals Chroom6,  gewerkt. Zij hebben daardoor ernstige gezondheidsschade opgelopen. Tot nu toe heeft de overheid verzuimd deze schadelijke stoffen te verbannen en zijn er nog geen afdoende veiligheidsmaatregelen genomen. Vanuit diverse geledingen is hier aandacht voor gevraagd. SP Kerkrade heeft het voortouw genomen om ook vanuit Kerkrade een oplossing voor deze al lang slepende kwestie te vragen. De SP heeft een motie voorbereid en de andere partijen in Kerkrade gevraagd of zij deze motie samen met ons in te dienen en te steunen. De getroffen mensen wachten al veel te lang op een goede oplossing.

Tot nu blijft een goede oplossing voor deze zaak uit.  SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut is al jaren bezig om verbetering te brengen in deze situatie. Ze heeft deze zaak grondig onderzocht en de resultaten vastgelegd in een boek. Dit boek (96 pagina’s) kunt u gratis lezen of downloaden via: https://sp.nl/nieuws/2020/09/onderste-steen-boven-sp-boek-over-giftige-stoffen-defensie

Sadet Karabulut was onlangs in Eygelshoven/ Kerkrade om het boek met haar onderzoeksresultaten aan te bieden aan Staatssecretaris Barbara Visser (VVD). Ze heeft er bij de staatssecretaris op aangedrongen om snel met een goede oplossing te komen, in elk geval nog dit najaar.

De motie die SP Kerkrade heeft ingediend en waarvoor we alle partijen hebben uitgenodigd om die motie mede in te dienen en te steunen kunt u hier lezen: