Kerkrade: De staat van de raad in de Limburger van zaterdag 2 mei 2020

3 mei 2020

Kerkrade: De staat van de raad in de Limburger van zaterdag 2 mei 2020

Onder deze titel plaatste de Limburger een mooi artikel over het gemeentebestuur van Kerkrade. SP Kerkrade is het op belangrijke punten niet eens met het gevoerde beleid. Maar zeker niet met de wijze waarop besluiten tot stand (het democratisch proces) komen. Dat moet beter. Het verschil van inzicht zit toch het meest in hoeveel geld er wordt uitgegeven en waaraan, vooral omdat het niet naar mensen gaat maar naar stenen. Daaraan zullen we nog tientallen jaren aan moeten betalen.

Volgens de krant wordt de SP soms gezien als een vreemde eend in de Kerkraadse politieke vijver.

Marianne Laumann, fractievoorzitter SP Kerkrade, over de uitspraak in de Limburger:

Dit is een groot compliment voor onze fractie. Want juist in de Kerkraadse vriendenpolitiek maakt een “vreemde eend” het verschil!

En volgens de krant probeert burgemeester Dassen de SP, een vreemde eend in de Kerkraadse politieke vijver, binnenboord te houden.

Marianne: “We ervaren het niet zo dat de nieuwe burgemeester moet proberen ons aan boord te houden. Dat hoeft ook niet, want eenden zwemmen graag in het water, ook tegen de stroom in als het moet.”

En het zijn de inwoners, die ons aan boord houden. Zij hebben ons 2 jaar geleden wederom het vertrouwen gegeven dat we het goed doen in Kerkrade. We hebben mandaat van onze kiezers en hun belangen zullen we steeds vooropstellen, ook als we daarbij soms tegen gevestigde politieke haren instrijken.

Het democratisch proces in de Kerkraadse politiek verdient aandacht en verbetering en zeker dát vinden we een belangrijke taak voor onze nieuwe burgemeester. Zij heeft al aangegeven hiermee aan de slag te gaan.

Onze reactie op het artikel in de Limburger: De politiek in Kerkrade twee jaar na de verkiezingen:

Wat vindt de Limburger en wat vindt de SP in Kerkrade?

Zo hangt de vlag er bij volgens de Limburger:

Als beste nieuwkomer wordt Jos Piefer van onze SP fractie genoemd, die met zijn gedrevenheid en dossierkennis een aanwinst is voor de SP. We zijn natuurlijk trots op onze collega Jos Piefer, die als nieuwkomer in de SP fractie opvalt door zijn dossierkennis en gedrevenheid.

Reactie SP: Hij is een grote aanwinst voor onze fractie en de SP in Kerkrade zit hiermee nóg steviger in het zadel als het gaat om het opkomen voor mensen.Een terechte constatering en daar zijn we blij mee.

Verder vermeldt de krant over Kerkrade:

• er is weinig veranderd in de coalitie, waardoor het geen verrassing is dat wordt voortgebouwd op bestaand beleid.
  • Kerkrade heeft al meer dan 100 miljoen geleend (SP: dat is inmiddels al meer dan 130 miljoen en daar komt Centercourt met € 28 miljoen nog bij)
  • Het centrumplan met een investering van jewelste. Maar is er toch teveel winkelruimte gebouwd, met al die leegstand?
  • En dan Centercourt; gaat Kerkrade daadwerkelijk zorgen voor een trendbreuk?

Reactie van SP Kerkrade:

Wat betreft het bedrijven van politiek is SP Kerkrade het ook helemaal eens met de Limburger:

Er wordt weinig inhoudelijk gedebatteerd. Ja-knikkerij aan het begin van de vergadering, want een deel van de raadsleden vertrouwen de wethouder en vinden het daarom vaak niet nodig om hun controlerende taak uit te voeren.

Wat betreft het beleid in Kerkrade:

We zijn het grotendeels eens met de Limburger, dat er (helaas) weinig veranderd is in het beleid in Kerkrade. Heel jammer en een gemiste kans.

Er wordt inderdaad voort geborduurd op bestaand beleid; Het gevolg is helaas dat we in veel lijstjes onderaan bungelen, als een van de slechtst presterende  gemeente van Nederland. Tientallen miljoenen worden besteed  aan stenen en vervolgens wordt er bezuinigd op voorzieningen voor de inwoners.

Denk maar aan het wegbezuinigen van de tegemoetkoming voor de Chronisch zieken en gehandicapten, als eerste besluit van de coalitie na de verkiezingen. En het verhogen van de OZB met cumulatief meer dan 10% in 2 jaar tijd, om nóg meer stenen te kunnen stapelen in Kerkrade. Zo worden woonlasten elk jaar flink verhoogd en is de OZB in Kerkrade inmiddels hoger dan wat de overheid een redelijke belasting acht!!

Het college en de coalitie investeren liever in stenen gebouwen die daarna leeg staan, zoals het centrumplan, waar de SP altijd al van heeft gezegd dat er minder winkels zouden moeten komen.

De coronacrisis treft veel ondernemers en veel inwoners zullen hun baan kwijtraken, maar het volledig onnodige Centercourt moet koste wat kost door gaan. Het project is gepland voor 42, 5 miljoen, maar evenals het centrumplan zal dit flink duurder worden. Het zoveelste financiële gedrocht in Kerkrade wat de SP betreft.

Namens SP Kerkrade:

Marianne Laumann

Jos Piefer

Carin Wevers

Link naar het artikel in De Limburger van 2 mei 2020: