De SP blijft zich inzetten tegen de huurverhoging

23 mei 2020

De SP blijft zich inzetten tegen de huurverhoging

In Nederland hebben de woningcorporaties afgesproken de huren met ongeveer 2,5% te laten stijgen. Andere verhuurders eisen een nog hogere huurverhoging. Het minimumloon is per 1 januari met ongeveer €20,- per maand verhoogd. Die verhoging gaat dus al helemaal op aan de huurverhoging. Waarvan moeten al die andere verhogingen dan worden betaald? De SP blijft zowel in de 2e als in de 1e Kamer streven om de huren te laten bevriezen. In Duitsland zijn de huren vanaf 1 januari 2020 voor vijf jaar bevroren en in Nederland zou dat zelfs niet voor 1 jaar kunnen. De SP blijft actie voeren tegen de huurverhoging en u kunt meedoen! Hieronder leest u hoe u kunt meedoen.

De coronacrisis houdt Nederland stevig in haar greep, onze economie, gezondheidszorg en sociale manier van leven krijgen een flinke dreun. Er wordt hard en terecht geapplaudisseerd voor de medewerkers in de zorg en in de supermarkten, een mooi gebaar van solidariteit. Maar wat als het kabinet haar rekening straks neerlegt bij de burger, dan is elke vorm van solidariteit in één keer weggepoetst.

We zien het al terug in de nieuwsberichten, minister Ollongren van D66 heeft de motie om huurverhogingen tegen te gaan naast zich neergelegd. Ze stelt in haar commentaar dat huurders hun woningcorporatie kunnen vragen voor een (tijdelijke) huurverlaging. Dit is natuurlijk niet de realiteit, want welke verhuurder gaat nu vrijwillig de huur verlagen. Er zullen wellicht een aantal verhuurders zijn die de huur voor hun huurders tijdelijk willen verlagen maar in grote aantallen zal dit niet gaan gebeuren. En voor degene die in aanmerking komen voor de verlaging wordt wel verwacht dat je de belastingdienst op de hoogte stelt voor de eventuele huurtoeslag, want die word dan ook verlaagd, het is dan dus eigenlijk een averechts effect.

Als we naar Duitsland kijken dan zien we dat ze daar per 1 januari 2020 de huren bevroren hebben voor een periode van 5 jaar, het is belangrijk dat we dit ook in Nederland gaan toepassen. Zeker nu er veel economische onzekerheid (stijgende werkloosheid) door corona is in ons land, hierdoor moeten we onze huurders niet gaan belasten met verhogingen. De coronacrisis heeft niet alleen economische gevolgen maar zeker ook sociale gevolgen, denk aan de mensen die een dierbare verloren hebben, de mensen die hun baan verloren hebben, hierdoor kunnen mensen geëmotioneerd zijn en wellicht psychische druk voelen. Daar mag niet nog meer druk bijkomen door bijvoorbeeld de huurverhoging. Het is tijd voor solidariteit, want dat is waar Nederland in deze crisis tijd nu behoefte aan heeft.

De SP wil huurverhoging voorkomen en daarbij hebben we uw hulp nodig, stem SP, stem voor huurverlaging, stem voor solidariteit.

Bent u het met ons eens?

Doe (gratis) mee via: https://doemee.sp.nl/stop-de-huurverhoging

Namens SP Kerkrade,