SP Motie om de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten weer uit te betalen door de meerderheid van de gemeenteraad van tafel geveegd

4 november 2018

Meer dan 2000 mensen steunen de petitie met verzoek om de vergoeding voor chronisch zieken en gehandicapten van € 125,- per jaar weer uit te betalen. Voor de SP voldoende reden om de Alliantie Sociaal verzet Kerkrade te steunen en  een motie in te dienen.  Gezien het grote aantal mensen dat hiertegen in het geweer is gekomen hebben wij de gemeenteraad gevraagd om deze vergoeding weer uit te betalen. Helaas had de meerderheid van gemeenteraad geen enkele boodschap aan het verzoek van al deze mensen. De motie werd gewoon van tafel geveegd. OP de afbeelding kunt u zien welke partijen de motie steunen en welke partijen tegen waren.  De SP blijft zich verzetten tegen de a sociale bezuinigingsplannen van deze coalitie van Burgerbelangen, PvdA, CDA en VVD. Dat verantwoordelijk wethouder Jongen (PvdA) en zijn partij iets dergelijks doet, is voor ons onbegrijpelijk.

Zoals bekend heeft Kerkrade deze tegemoetkoming afgeschaft, terwijl deze in bijna alle gemeenten in Nederland nog steeds wordt betaald. Bovendien ontvangt Kerkrade ook in de toekomst nog steeds het geld hiervoor, meer dan € 800.000,-, van de overheid om deze tegemoetkoming te kunnen betalen.

Verder werd eind vorige week bekend dat Kerkrade € 1,4 miljoen extra krijgt voor zorgtaken. Dat is in elk geval genoeg om deze tegemoetkoming  in 2018 en 2019 te betalen.

Dit college en deze coalitie varen net als Rutte 3, een keiharde rechtse neoliberale koers. Ze halen het geld weg bij voorzieningen voor mensen en blijven keihard doorgaan met plannen  voor een Center Court waar velen veel geld aan verdienen.  We vragen ons steeds meer af of deze partijen nog handelen in het belang van de inwoners van Kerkrade.

Je kunt toch niet aan de ene kant 6700 mensen de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten afpakken, vervolgens via een najaarsnota nog eens aankomen met miljoenen bezuinigingen op voorzieningen voor mensen  en aan de andere kant gewoon doorgaan met het uitgeven van tientallen miljoenen voor het ontwikkelen van Center Court  dat  42 miljoen moet gaan kosten en waarvan de financiële lasten Kerkrade nog minstens 30 jaar als een molensteen om de nek blijft hangen.

Dat men een rechtse en neoliberale koers vaart in  Kerkrade blijkt ook uit het feit, dat men miljoenen wil bezuinigen op voorzieningen voor mensen.  Ons verzoek om ook naar andere bezuinigingen buiten het sociale domein te kijken wordt zonder enige reden aan de kant geschoven.

Wethouder Wiermans (Burgerbelangen) om ook te kijken naar bezuinigingen buiten het sociaal domein: Dat gaan we dus niet doen.

Het is tijd voor een andere koers in Kerkrade, tijd voor partijen die de inwoners niet laten bloeden voor projecten die tientallen miljoenen kosten.