Manifestatie Alliantie Sociaal Verzet Kerkrade een groot succes.

16 november 2018

Manifestatie Alliantie Sociaal Verzet Kerkrade een groot succes.

Foto: Herman Langen

Enkele honderden mensen kwamen naar de, door ons georganiseerde, manifestatie op de markt in Kerkrade om te protesteren tegen de bezuinigingsmaatregelen van de gemeente Kerkrade. Er werden toespraken gehouden, het gemeentehuis werd "omsingeld", een petitie met meer dan 2000 steunbetuigingen werd aan de wethouder overhandigd en niet te vergeten al deze mensen kwamen om hun protest tegen de bezuinigingsmaatregelen in Kerkrade duidelijk te maken.

Er werden toespraken gehouden door FNV, Ons Kerkrade, Ouderenpartij, GroenLinks en SP.

Alle sprekers hadden kritiek op de maatregelen en zeker op het feit dat dit college en meerderheid van de gemeenteraad van Burgerbelangen, PvdA, CDA en VVD alle bezuinigingsmaatregelen willen treffen op voorzieningen voor mensen (sociaal domein).

De sprekers riepen deze partijen op de vergoeding van de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten van € 125,- per jaar (voor 6700 mensen!) niet af te schaffen, want Kerkrade krijgt hiervoor nog steeds elk jaar meer dan € 800.000,- van de overheid.

Daarna omsingelden we samen op een symbolische manier het gemeentehuis, om op deze manier te protesteren tegen de bezuinigingen. Dat lukte prima, ook de vele deelnemers met een scootmobiel deden hieraan mee.

Daarna overhandigden we een petitie tegen het afschaffen van de tegemoetkoming aan wethouder Jongen. Deze petitie kreeg ruim meer dan 2000 steunbetuigingen (digitaal en schriftelijk). Ook werden er door boze burgers meer dan 500 protestbrieven aan de gemeente gestuurd.

Wethouder Jongen (WMO) nam de petitie in ontvangst en probeerde het besluit toch nog te verdedigen. Mensen gaven hem nog even de kans hiervoor, maar toen hij begon over een flyer die de gemeente ha d laten over ”Hoe rond te komen met weinig geld” werd hij door de aanwezigen uitgejoeld en besloot hij om te vertrekken.

Deze wethouder werd uitgejoeld maar de wethouders van Burgerbelangen waren in geen velden of wegen te bekennen. Wiermans (Sociale Zaken ) en Schlangen (Jeugdzorg) hadden kennelijk andere verplichtingen.

De manifestatie kreeg erg veel aandacht. Op de sociale media, maar ook via 1Limburg (artikel en video), De Limburger (artikel en video), een mooie video van 045online en ook Henk Kuijpers maakte een mooie videorapportage. We haalden zelfs de teletekstpagina.

De gemeente kreeg pas nog € 1,4 miljoen extra van het rijk uit de stroppenpot, om te besteden aan het sociale domein. We hebben gevraagd om de € 1,4 miljoen te besteden aan het terugdraaien van deze bezuinigingen. We zijn benieuwd. Op 28 november wordt de najaarsnota in de raad behandeld, dan weten we meer. Het verzet in Kerkrade leeft.

Graag willen we Iedereen, die in welke vorm dan ook, heeft bijgedragen aan het succes van deze manifestatie hartelijk danken voor zijn inzet. We gaan door!

Hieronder kunt u de artikelen en video's bekijken:

045 online:

Henk Kuijpers:

De Limburger:

1Limburg:

Interview: Dr. Passage (huisarts Kerkrade) en Ernst Peters

De coalitie haalde de bezuinigingsplannen van de agenda. De hele oppositie verliet daarop de vergadering. Marianne Laumann: Deze coalitie is een schande voor Kerkrade. Hieronder haar betoog (3 minuten):