Zorgen over financiële situatie toegenomen

7 juli 2018

Zorgen over financiële situatie toegenomen

Na alle juichverhalen van het college hoe geweldig het in Kerkrade wel zou gaan, blijkt nu na de verkiezingen dat de kritiek van de SP van de afgelopen jaren volledig terecht was. In het hoofdlijnenakkoord voor de nieuwe coalitie staat vermeld dat we nu de vruchten plukken van het beleid in de voorgaande jaren. Dat blijkt nu inderdaad het geval. De nieuwe coalitie heeft dit waarschijnlijk opnieuw bedoeld als een juichverhaal, maar de cijfers laten zien hoever het gevoerde beleid Kerkrade voor nu en de komende jaren in de financiële problemen heeft gebracht en dat we nu inderdaad de zure vruchten van het gevoerde beleid plukken. De SP heeft jarenlang gewaarschuwd tegen het telkens weer uitgeven van vele miljoenen, waarvoor de financiële middelen ontbraken.

Er werd elk jaar opnieuw weer geld geleend. Zelfs nu gaat dit college nog steeds op deze koers door, getuige de plannen voor een 36 miljoen euro kostend Centercourt waar Kerkrade helemaal geen geld voor heeft. Dat zal dus opnieuw geleend moeten worden. De SP heeft er steeds op gewezen dat deze aanpak  uiteindelijk fout moet gaan en dat de inwoners van Kerkrade dan de rekening van dit beleid krijgen gepresenteerd. Zij zullen immers moeten opdraaien voor de bezuinigingen!

De SP heeft regelmatig opgeroepen te bezuinigen, maar voor de verkiezingen had het college daar geen oren naar. Men heeft de bezuinigingen telkens voor zich uit geschoven en de tekorten gestaag laten oplopen en bleef maar roepen hoe geweldig het in Kerkrade gaat.

Het geld is uitgegeven aan stenen en nu moet zwaar worden bezuinigd. Het geld wil het college weghalen bij de voorzieningen voor mensen.

Jos Piefer:

Na het bestuderen van de jaarrekening 2017 (en de voorjaarsnota 2018) zijn de zorgen die de SP al had met betrekking tot de financiële situatie van Kerkrade, alleen maar toegenomen.

Het verbaast ons dan ook zeer dat een meerderheid van de raad nauwelijks een kritisch geluid laat horen en de zorgen van de oppositie blijkbaar niet deelt.

We hebben toch zeker wel dezelfde stukken gelezen?! Er zijn in Kerkrade miljoenentekorten en de meerderheid van de raad en met name de coalitie van Burgerbelangen, PvdA, CDA en VVD reageert nauwelijks.

We krijgen nu de jaarstukken waarin onder andere het volgende staat:

In één jaar tijd:

• Is het eigen vermogen van de gemeente afgenomen met 8 miljoen, net als vorig jaar overigens, ook € 8 miljoen.
  • De langlopende leningen zijn toegenomen met 12,2 miljoen
  • Het totaal van kortlopende leningen bedraagt ruim 22 miljoen en de langlopende leningen in Kerkrade bedragen ruim 96 miljoen en zullen in 2018 de € 100 miljoen waarschijnlijk overstijgen.
  •  Daarbij zijn de reserves afgenomen met € 6,7 miljoen in 2017. Het is maar goed dat het rijk ons verplicht om nog een paar miljoen in reserve te houden, anders zouden die er ook aan gaan.

Maar zoveel is duidelijk: Het beleid van wethouder Schneider heeft uiteindelijk zijn tol geëist. De SP heeft hier soms als enige steeds voor gewaarschuwd, maar de meerderheid van de raad, met name de coalitie van Burgerbelangen, PVDA, CDA en VVD,  heeft hier goedkeuring aan verleend.

De volgens wethouder Schneider ’sluitende begrotingen’, die zoals wij steeds hebben betoogd, sluitend zijn gemaakt door het aangaan van nieuwe leningen en het aantasten van de reserves, hebben Kerkrade in een financieel kwetsbare positie gebracht.

Werden in het verleden en voor de verkiezingen de terechte zorgen van SP Kerkrade nog gebagatelliseerd, nu kunnen ze niet langer worden genegeerd. Zelfs de accountant is nu van mening dat Kerkrade in een kwetsbare financiële positie terecht is gekomen. Wethouder Bejas (CDA en voorheen hoofd financiën van Kerkrade) beweerde in de verkiezingscampagne nog dat Kerkrade er volgens hem niet slecht voor stond en Wethouder Schneider houdt nu, ondanks de financiële ramp die zich onder zijn verantwoordelijkheid heeft voltrokken, dat er nog sprake is van sluitende begrotingen. Als deze mensen samen met Burgerbelangen,PVDA, CDA en VVD,  die de problemen tot nu steeds hebben ontkend, de grote financiële problemen moeten gaan oplossen, dan hopen we, dat ze snel (eindelijk) het licht zien en hun kop niet langer in het zand steken en de problemen aanpakken. En niet langer nadenken om de problemen nog groter te maken door weer een onnodig plan voor het Centercourt van €36 miljoen te lanceren, waarvoor ook weer alles geleend moet worden.

Tijd voor verandering in Kerkrade. Tijd voor meer SP.

Hier kunt u het betoog van ons raadslid Jos Piefer zien: