SP motie om bezuinigingen niet alleen bij de burgers neer te leggen van tafel geveegd!!!

20 juli 2018

De overheid heeft bij de zogenaamde decentralisaties flink bezuinigd, maar Kerkrade heeft daarnaast de afgelopen jaren tientallen  miljoenen  (die meestal moesten worden geleend) aan projecten (STENEN) uitgegeven. Alleen al het centrumplan kostte €47 miljoen. Nu blijkt dat Kerkrade te veel heeft uitgegeven en jaarlijks miljoenen moet bezuinigen. Het  college heeft, ondanks felle protesten van de SP,  besloten om alle tekorten in het sociale domein ook te bezuinigen binnen het sociale domein. Daardoor zullen deze miljoenen bezuinigingen leiden tot een enorme kaalslag bij de voorzieningen voor mensen.  Het college wenste niet, zoals ook in andere gemeenten gebruikelijk is, hiervoor naar andere bezuinigingsmogelijkheden buiten het sociaal domein te kijken. De SP wil wél dat men bij de bezuinigingen ook kijkt naar bezuinigingen buiten het sociaal domein die de mensen niet rechtstreeks raken, Zoals bijvoorbeeld minder geld aan evenementen uitgeven. Een motie met die strekking werd echter door  Burgerbelangen, PVDA, CDA, VVD en ook de Ouderenpartij Kerkrade van tafel geveegd. Maar dat betekent niet het einde van dit verhaal. Het “Sociaal Verzet” in Kerkrade groeit.

Gemeenten krijgen van het rijk elk jaar een groot bedrag om aan hun verplichtingen in het sociaal domein (dit is o.a. Jeugdzorg, WMO en Participatiewet (WW en Bijstand) te voldoen.

Omdat er in Kerkrade o.a. sprake is van een hogere werkloosheid, waardoor het aantal uitkeringen hoger ligt dan in de andere steden, krijgt Kerkrade ook een financieel hogere bijdrage van de overheid. Om tegenvallers op te vangen, was er een reserve opgebouwd van 12 miljoen. Helaas werd deze reserve in Kerkrade niet alleen gebruikt voor de sociale voorzieningen van de mensen, maar werd deze ook gebruikt voor andere doelstellingen, m.n. voor stenen. Omdat men vorig jaar tekorten voorzag (iets dat overigens altijd ontkent is door de coalitie in de vorige raadsperiode), heeft het college voorgesteld om een ambtelijke werkgroep in te stellen die met voorstellen moet komen in het sociale domein. Er mochten geen voorstellen komen voor bezuinigingen buiten het sociale domein.

De SP was de enige partij die hier niet mee instemde. We vinden dat bezuinigingen op de kwetsbaarste groep mensen van Kerkrade echt niet kan.

Inmiddels is de eerste van deze bezuinigingen, die pas in 2019 zouden ingaan,  tegen de afspraken in al in 2018 een feit, het afschaffen van de tegemoetkoming WTCG gelden ( de €125,- vergoeding als je drie jaar het eigen risico hebt gebruikt. Ook hiertegen hebben we fel geprotesteerd, met de hele oppositie, bestaande uit; OP, LA, OK en de SP

De SP heeft daarom in de 1ste raadsvergadering na de verkiezingen een motie ingediend. In deze motie staat dat men niet in, maar buiten het SD moet kijken waar bezuinigingen gerealiseerd kunnen worden.

Onze motie werd gesteund door Lokaal Alternatief en Ons Kerkrade. De voltallige coalitie en ook de Ouderen Partij stemden tegen. Verbazingwekkend van de ouderen partij.

Maar mede door de protesten van de oppositie en de motie van de SP, heeft de wethouder van financiën toegezegd om eventueel ook naar mogelijkheden te gaan kijken, om buiten het SD te gaan bezuinigen. Dit is echter geen besluit of afspraak. Het is een wel zeer vrijblijvende uitspraak. Als het college, dat eerder besloot alle bezuinigingen uit het sociaal domein te halen, bij haar standpunt  blijft, dan kan dat en heeft deze mogelijke toezegging geen waarde.

De SP heeft een motie ingediend om zeker buiten het sociaal domein naar bezuinigingen te kijken, zodat de bezuinigingen niet tot een gigantische kaalslag op voorzieningen van mensen gaat leiden.  Burgerbelangen, PVDA, CDA, VVD en ook de Ouderenpartij Kerkrade vonden deze motie echter niet nodig en hebben hem afwezen. Hierdoor kan het college gewoon haar gang gaan. Een gemiste kans om dit college tot andere gedachten te dwingen.

Opnieuw blijkt, dat deze coalitie van Burgerbelangen , PvdA, CDA en VVD een uiterst rechtse, neoliberale  koers vaart.

Kerkrade is financieel zeer kwetsbaar geworden hierdoor maar men gaat gewoon verder met grootse plannen voor STENEN in Kerkrade. Daar hangt men het label aan dat het gaat om een betere gezondheid van mensen (Centercourt).

Natuurlijk zal de SP er alles aan doen om dit beleid een halt toe te roepen en we hopen samen te kunnen optrekken met andere partijen hier in.

Deze rechtse koers moet worden gestopt. Met lieve woordjes zullen we dit college niet op andere gedachten brengen. Daarvoor is meer nodig. Alleen al het afschaffen van de tegemoetkoming van € 125 heeft veel mensen in boos gemaakt, en dat hebben velen ook duidelijk laten merken.

Wij constateren dat het “Sociaal Verzet” in Kerkrade groeit. Met alle bezuinigingen op sociale voorzieningen in zicht zal het verzet steeds meer  toenemen . Hierover is het laatste woord dus nog niet gezegd.

Reacties

Ik vind dat de mensen recht hebben op de 125€ dit geld krijgt de gemeente van het rijk om de mensen te compizeren

Ook de gemeente Kerkrade heeft financiele compensatie van het Rijk gekregen en krijgt deze waarschijnlijk nu nog voor het afschaffen van de WTCG wat nu de RTCG wordt genoemd. M.a.w. gemeente doe maar met dit geld zoals het je uitkomt. Na enkele jaren dit geld gedeeltelijk te hebben gebruikt voor de nu afgeschafte tegemoetkoming eigen bijdrage vindt het huidig college nu een andere bestemming hiervoor n.m. jeugdzorg. Niemand twijfelt dat ook hier financiële tekorten zijn, echter er zijn andere mogelijkheden zoals subsidies en (ver)bouwwerken waar wel degelijk naar gekeken moet worden. Sta volledig achter het standpunt van de SP.