Minister Wiebes (VVD) wil net als zijn voorganger Kamp (VVD) geen schadevergoeding voor mijn(water)schade.

14 juli 2018

Bovendien wil hij liever geen jurisprudentie over deze kwestie. Hier een citaat uit artikel Minister wil niet wijken: mijnschade blijft verjaard in De Limburger en geschreven door Wiel Beijer: Geen millimeter wil minister Eric Wiebes wijken. Mijnwet is Mijnwet. In die wet staat dat mijnschade na dertig jaar niet meer verhaald kan worden. Tenzij de rechter anders beslist. Indien de bestuursrechter in Roermond aldus zou besluiten, dan hoopt VVD-minister Eic Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) in de gelegenheid te worden gesteld alsnog te beoordelen of schadeposten voor vergoeding in aanmerking komen. Deze zaak leent zich volgens hem namelijk niet voor een directe finale rechterlijke uitspraak. De minister wil liever (nog) geen jurisprudentie in de mijnschadeverjaring. Einde Citaat.

SP Kerkrade: Het verjaren van mijnschade na 30 jaar,  is nog niet zo lang geleden in de Mijnwet opgenomen. Deze verjaring is enkel bedoeld om de gevolgschade niet te hoeven vergoeden.

Bovendien zorgt het stilzetten van de pompen die het mijnwater wegpompten uit de mijngangen in 1994 er voor dat het mijnwater stijgt, waardoor nieuwe schade ontstaat.

Net als in Groningen past Wiebes (VVD) net als Kamp (VVD) de tactiek toe, om maar steeds te willen blijven onderzoeken en vergoedingen van mijnschade maar op de lange baan blijven schuiven. Bovendien wil hij zeker niets vergoeden van de schade van waardedaling van woningen. Die schade wordt toch ook veroorzaakt door de mijn(water)schade.

Deze schade zal in de toekomst steeds meer toenemen. Je kunt de inwoners van de oude Mijnstreek, toch niet opzadelen met deze enorme kosten waaraan zij part noch deel hebben gehad en die zij ook niet hadden kunnen voorzien.

Wij blijven ons inzetten om dit onrecht ongedaan te maken, maar zo lang er een VVD minister op dit dossier zit zal het net als in Groningen een moeilijk gevecht worden.

Via deze link kunt het artikel van Wiel Beyer in de Limburger lezen:

Reacties

Steeds meer wordt de burger gewoon aan de kant gezet als hij zijn recht wil behalen. Als het deze regering maar geen geld kost. Zelfs de rechtelijke macht wordt gesommeerd om niet eenzijdig te beslissen! Staat deze VVD'er boven de rechterlijke macht?? Staan alle VVD'ers boven de wet??? Mij lijkt 't wel.