Dubbele Keek op de SP (Kerkrade) week – 27 & 28

17 juli 2018

Dubbele Keek op de SP (Kerkrade) week – 27 & 28

“De 2e viool…?”
De afgelopen weken waren en zijn de zorgen om de schatkist hoofdthema voor SP Kerkrade. Bij de laatste raadsvergadering waren belangrijke thema’s warende voorjaarsnota van 2018, de jaarrekening van 2017 en het afschaffen van de WTCG gelden (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten). Waar we als SP Kerkrade in ons verkiezingsprogramma, maar ook zeker de jaren daarvoor, waarschuwen voor een uiterst fragiele en ongezonde financiële situatie voor onze mooie gemeente komt dit verontrustende beeld steeds  meer en meer aan de oppervlakte.

Ons raadslid Jos Piefer met de belangrijkste feiten: “het eigen vermogen van onze gemeente is afgenomen met nogmaals 8 miljoen euro(net als in 2017), onze langlopende leningen zijn toegenomen met 12,2 miljoen euro, opmerkelijk dat hierbij de langlopende leningen in 2018 de 100 miljoen euro zullen overstijgen, daarbij zijn onze reserves met 6,7 miljoen euro afgenomen in 2017.
De geroemde sluitende begrotingen zijn steevast voor elkaar gebokst door het aangaan van nieuwe leningen en het aantasten van onze reserves. Deze zorgen worden en kunnen nu niet meer worden gebagatelliseerd. De accountant van onze gemeente zegt hierover: Gemeente Kerkrade is in een kwetsbare financiële positie terechtgekomen.”

Tijdens de verkiezingen en ook nu hoort SP Kerkrade nauwelijks een kritisch geluid van de coalitiepartijen. We vragen ons af of iedereen dezelfde stukken hierover gelezen heeft? Het huidige college lijkt echter op dezelfde (leen)koers verder te gaan middels de plannen voor een tot dusverre 36 miljoen euro kostend Center Court.

Verder naar het afschaffen van de WTCG-gelden. Tijdens de laatste commissievergadering werd reeds duidelijk dat de coalitie zonder veel “poeha” deze wilden afschaffen. Met de afspraak om deze tegemoetkoming tot 2018 te laten gelden, wordt nu keihard gebroken. Opmerkelijk dat de PvdA, die zichzelf sociaal noemt hier zonder tegenspraak mee akkoord gaat. De reservepot van het Sociaal Domein is leeg, omdat daar de afgelopen jaren geld uitgehaald is en besteed is aan zaken buiten het Sociaal Domein. Dus helaas kan men de tekorten niet meer opvangen. Ook betaalt de gemeente Kerkrade nu elk jaar 8 miljoen euro aan aflossing en rente over de leningen. Leningen voor de grote projecten. Met deze 8 miljoen had men sociale voorzieningen overeind kunnen houden. Laten we de Essentgelden van meer dan 30 miljoen euro, die grotendeels helemaal zijn uitgegeven, maar even “gemakshalve vergeten.”
Kerkrade laten opbloeien. Fantastisch natuurlijk. Een bewonderingswaardig streven. Zijn we alleen maar voor. Maar wie betaalt de prijs…De komende jaren zal dit pijnlijk duidelijk worden. Het afschaffen van de WTCG-gelden is hierbij nog maar het begin.

Hoe geloofwaardig zijn dan in dit hele verhaal de vrijkaartjes voor de raadsleden aangaande het concert van Guido Dieteren komende zaterdag op de markt? Bovenop de 100.00 euro subsidie betaalt de gemeenschap ook de raadsleden zijn of haar kaartje. Met als klap op de vuurpijl ook die van hun partner. Na de kritiek van vorig jaar gaat men dit jaar dus nog een stap verder. De “ambassadeurs” van onze mooie stad krijgen een riante vergoeding voor hun raadswerk. Prima. Maar onze “ambassadeurs” met voorbeeldfunctie laten hun kaartjes inclusief partner door U betalen.

O ja, vorig jaar vroeg SP Kerkrade om de kaarten persoonlijk op te vragen en die te geven aan de mensen die niet zoveel te besteden hebben. Niet mogelijk. Ook niet dit jaar. We mogen de kaarten niet aan anderen geven. Waar zijn de deugden empathie en respect in dit hele verhaal?
Zegt u het maar…

Majeur afsluitend groeit Rood Kerkrade(de jongerenbeweging van SP Kerkrade) gestaag door. Ook de afgelopen weken sloten meer jongeren zich bij ons aan!
Wat fantastisch!

Met strijdbaar klinkende noot!
Jeremiah Martens