Coalitiepartijen schrappen jaarlijkse uitkering van €125 uit WTCG-gelden

6 juli 2018

Coalitiepartijen schrappen jaarlijkse uitkering van €125 uit WTCG-gelden

Burgerbelangen, PvdA, CDA en VVD snoeien al dit jaar.  De SP was fel tegen dit voorstel en Marianne Laumann hield een vlammend betoog dat u hieronder kunt zien. Tijdens de commissievergadering bleek al dat Burgerbelangen, CDA en VVD weinig woorden nodig hadden om akkoord te gaan met dit voorstel. Tot onze teleurstelling ging tijdens de raadsvergadering de PvdA - de partij die zich zo graag sociaal noemt - ook akkoord en hielp hiermee dit voorstel aan meerderheid, waardoor de 125 euro niet alleen in volgende jaren, maar al vanaf dit jaar niet meer wordt uitbetaald.

Er was in Kerkrade afgesproken dat deze tegemoetkoming in elk geval in de jaren 2014 tot en met 2018 zou worden betaald. De coalitie van Burgerbelangen, PvdA, CDA en VVD breekt deze afspraak en laat de uitbetaling al dit jaar achterwege. Opnieuw blijkt dat de coalitie in Kerkrade een keiharde neoliberale koers vaart. Het geld werd uitgeven aan stenen en wordt weggehaald bij de sociale voorzieningen voor mensen. En met het peperdure en prestigieuze Centercourt in aantocht belooft dat ook voor de nabije toekomst niet veel goeds.

De SP waarschuwde jarenlang voor de tekorten in het sociale domein. Het college wenste dat evenzo vele jaren een ‘negatieve reserve’ te noemen. Dat klinkt namelijk een stuk positiever dan tekorten. En ook al was er de voorgaande jaren een potje reserve sociaal domein opgebouwd om mogelijke tekorten op te vangen, daar werd in het verleden weer geld uitgehaald om aan zaken buiten het sociaal domein te besteden.

We willen er bovendien op wijzen dat het rijk specifiek geld ter beschikking stelt voor deze groep. Kerkrade krijgt één miljoen van de overheid voor de chronisch zieken. Dat betekent dus dat Kerkrade jaarlijks sowieso al anderhalve ton overhoudt. Ook al zijn deze gelden niet “geoormerkt”, het rijk ziet blijkbaar wel in wat men in Kerkrade niet wil inzien: Wie arm is en chronisch ziek, heeft het zwaar. Heel zwaar.

De coalitie in Kerkrade Burgerbelangen, PVDA, CDA en VVD heeft kennelijk weinig oog voor de kwetsbare groepen; de zieken, de gehandicapten en de ouderen. Die groep pakken we namelijk als eerste als we gaan bezuinigen.

De Coalitie roept natuurlijk dat dit komt door de bezuinigingen van het rijk in sociale domein. Natuurlijk heeft het Rijk bezuinigd maar het grote probleem van de miljoenentekorten komt slechts voor een deel door deze bezuinigingen. Het probleem wordt grotendeels veroorzaakt door het slechte financiële beleid onder verantwoordelijkheid van VVD-wethouder Schneider, door voor grote projecten tientallen miljoenen uit te geven waarvoor geen geld was en is. Kerkrade betaalt in 2018 maar liefst acht miljoen euro aan rente en aflossing over de leningen. Met dit geld hadden veel sociale voorzieningen overeind gehouden kunnen worden. En dan hebben we het nog niet over de meer dan 30 miljoen euro van de Essentgelden, die inmiddels ook al grotendeels zijn uitgegeven.

Het blijkt dat de slogan van Burgerbelangen: ‘We laten Kerkrade opbloeien’, inderdaad moet worden uitgelegd als we laten de inwoners van Kerkrade bloeden. En het slechtste nieuws moet nog komen: Er staat de inwoners van Kerkrade de komende tijd nog meer te wachten, dit was slechts het begin...

Hoog tijd voor verandering in Kerkrade, hoog tijd voor meer SP!

Het betoog van Marianne Laumann, fractievoorzitter van SP Kerkrade kunt u hier zien:  https://www.youtube.com/watch?v=Rj7NVRqWyvE

De muur en trappen waren zeker te duur ?

Het geld is zeker bestemd voor die namaak RIEU die op de markt speelt.

In een woord schandalig