Parallelweg Hamstraat gevaarlijk?

24 mei 2018

Parallelweg Hamstraat gevaarlijk?

Op 18 mei 2018 is naast de buitenring Parkstad ter hoogte van de Hamstraat een parallelweg geopend. We hebben signalen over mogelijk gevaarlijke situaties op en rond deze parallelweg. De weg is erg smal en heeft geen fietspad, daarnaast wordt vrachtverkeer nu de wijk in gestuurd. De SP heeft vragen hierover gesteld aan het college. De vragen treft u hieronder aan.

Zodra we antwoord ontvangen zullen we u informeren.

Hieronder onze vragen:

Geacht college,

Op 18 mei 2018 is de parallelweg ter hoogte van de Hamstraat opengesteld voor het verkeer. De SP heeft signalen ontvangen over mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties op deze parallelweg. Derhalve heeft SP Kerkrade de volgende vragen aan u:

1. De weg is smal, er passen precies twee elkaar kruisende personenauto's op. Bij vrachtverkeer kan dat tot gevaarlijke situaties leiden. Welke (verkeers)maatregelen gaat het college nemen om gevaarlijke situaties te voorkomen?
  1. Vrachtverkeer is pas verboden vanaf de ingang Calbertsweg. Alle vrachtverkeer wordt hier dus de wijk ingestuurd. Welke (verkeers)maatregelen gaat het college nemen om (verkeers)overlast en gevaarlijke situaties in de wijk te voorkomen?
  1. Er is geen fietspad. Rekening houden met de smalte van de weg is dat gevaarlijk. Daarnaast is de weg een 60 km-zone. Hoe gaat het college de veiligheid van de fietsers op deze parallelweg waarborgen?

Alvast bedankt voor de correcte beantwoording.

Marianne Laumann (fractievoorzitter SP Kerkrade)

Jos Piefer (raadslid)

Reacties

helemaal mee eens nu nog gevaarlijker geworden, en tevens kruising grachterstraat met hamstraat, de mensen rijden gewoon door richting de locht, terwijl rechts voorang heeft, zeer gevaarlijk en geen goed zicht beide kanten op.
mvr. gr. p.j.a.blezer kerkrade

Ik vind de situatie alleen maar erger worden. Vanochtend nog een ongeluk gebeurd. Is er nog steeds geen antwoord van het colege? Mvg, een bezorgde inwoner van de Gracht

Bovenstaande geschetste situatie is nog steeds van kracht! We zijn bijna 1 jaar verder. Nog steeds geen antwoord van het college?
Met vriendelijke groet, een dagelijkse fietser op de parallelweg.

Gevaarlijke situaties daar ben ik het helemaal mee eens , en hoe zit t met die ondraaglijke geluidsoverlast die wat wij als bewoners dagelijks moeten pikken ( wordt daar ook aan gedacht ) vr gr bewoonster parallelweg