Hoe staat het met de verkoop van de replica’s van Viva la Vida?

12 mei 2018

Hoe staat het met de verkoop van de replica’s van Viva la Vida?

Volgens burgemeester Som zou  het elf meter hoge beeld Viva la Vida dat in het centrum van Kerkrade is geplaatst, de inwoners van Kerkrade geen cent kosten, maar zou dit beeld geheel worden betaald uit de verkoop van 100 replica’s van dit beeld (kosten € 3000,- per stuk, waarvan € 2000,- schenking aan de gemeente Kerkrade en € 1000,- voor de kunstenaar.)  Er zouden dus 100 replica's verkocht moeten worden om uit de kosten te komen. De SP wil graag weten wat er van deze belofte terecht is gekomen en heeft schriftelijke vragen hierover gesteld. De vragen treft u onder het artikel aan.

De SP heeft eerder al vragen gesteld over (de financiering van) de aankoop van het meer beeld “Viva La Vida” dat is geplaatst in het centrum van Kerkrade. De aankoopkosten ( zonder bijkomende van minimaal  € 60.000,)  bedragen € 200.000,-.

Tijdens de verkiezingsdebatten werd een vraag gesteld aan wethouder Schneider van financiën, over hoeveel beeldjes er nu daadwerkelijk waren verkocht. Volgens hem waren er nog 8 over en waren enige exemplaren gereserveerd. De verkoop leek goed te verlopen.

We waren verbaasd toen we zagen, dat een muziekband bij haar optreden een dergelijke replica (waarde € 3000,-)  ontving. Voorheen werd hier een replica van het beeld de Joep voor gebruikt (waarde enkele tientjes). Als de beelden worden weggegeven, dan heeft de gemeente hiervan geen opbrengsten maar moet wel de kunstenaar € 1000,- worden betaald. Kortom in plaats van geld opbrengen zou dit de inwoners van Kerkrade nog eens extra geld kosten.

Zodra we de antwoorden hebben ontvangen zullen we dit laten weten.

Onze vragen:

Reacties

Nog even afgezien van het financiële plaatje (goed dat jullie daarnaar blijven vragen) vraag ik me af hoe het kan dat één iemand, met maar weinig cultuurhistorisch besef en nul visie op kunst, zonder ruggespraak kan besluiten dat zo'n beeldbepalende uh, ding wordt aangeschaft. Een beeld van de schoonvader van een kennis. Zo gaat dat in de twintigste eeuw kennelijk nog steeds in Kerkrade.

Wat is de status van dit verhaal????? Ik ben uitermate benieuwd. Via via verneem ik dat het inmiddels netjes verantwoord en afgehandeld is. Klopt dat?