College geïnstalleerd: Kerkrade moet bezuinigen, geeft daarover geen enkele duidelijkheid, maar wil toch nog tientallen miljoenen extra uitgeven en lenen.

17 mei 2018

De SP kan het coalitieakkoord niet steunen.  Kerkrade heeft nu al meer dan € 100 miljoen geleend. Er zijn tientallen miljoenen uitgeven, waar geen geld voor is en die moesten worden geleend.  De SP heeft er jarenlang voor gewaarschuwd dat het financiële beleid zou leiden tot stevige bezuinigingen. Uit het coalitieakkoord blijkt dat hieraan niet langer valt te ontkomen. Er moet stevig worden bezuinigd, maar de coalitie geeft de inwoners nog steeds geen enkel zicht waarop zal worden bezuinigd. Daarover praat men liever niet. Is dat slecht voor de positieve flow van Kerkrade? In  plaats van de wonden te likken over de bezuinigingen gaat men echter gewoon door en wil men ook de komende jaren weer tientallen miljoenen lenen o.a. voor het Center Court. Dat moet  € 36 miljoen kosten en daarvoor is geen geld. Rente en aflossing zullen miljoenen kosten en bovendien zegt men nu al dat er jaarlijks meer dan € 1 miljoen op de exploitatie moet worden bijgelegd. Dit zal opnieuw tot extra bezuinigingen leiden.

De SP begrijpt niet waarom Kerkrade ook nu weer maar liefst zes wethouders moet krijgen. Bovendien begrijpen we niet waarom Burgerbelangen er maar liefst drie zou moeten leveren. De vorige keer had Burgerbelangen 6 commissieleden, nu eist Burgerbelangen naast de 10 raadszetels die ze al hebben ook nog eens 8 (ja inderdaad 8) commissieleden. De inwoners van Kerkrade moeten dit allemaal betalen, dat had wat de SP betreft wel een stuk minder gekund.

We zijn tegen dit coalitieakkoord omdat:
-    Het akkoord vol van wollige taal staat waardoor het niet duidelijk is welke kant we nu echt op willen.
-    De SP steeds heeft gewaarschuwd voor het gevoerde financiële beleid. De SP heeft steeds betoogd dat dit zou leiden tot bezuinigingen. Dat blijkt nu ook waarheid te worden. En mensen van Kerkrade krijgen de bezuinigingen voor hun kiezen.
-    Uit dit coalitieakkoord blijkt totaal niet welke bezuinigingen men wil gaan treffen.
-    Daarnaast worden de financiële problemen in dit coalitieakkoord alleen maar groter gemaakt door opnieuw grote financiële uitgaven te doen waarvoor we geen geld hebben. Dat zal tot nog meer bezuinigingen leiden.

De SP kan daarom dit coalitieakkoord niet ondersteunen.

Hieronder treft u de SP bijdrage aan het debat van onze fractievoorzitter Marianne Laumann aan, met daarin een uitgebreide onderbouwing van ons standpunt.

Marianne Laumann
Jos Piefer