Gaat Burgerbelangen in Kerkrade met VVD , CDA en PVDA opnieuw een rechts beleid voeren?

5 april 2018

SP Kerkrade is door Burgerbelangen opnieuw uitgesloten bij de coalitieonderhandelingen. Burgerbelangen wil verder onderhandelen met VVD , CDA en PVDA. Dat betekent dat de SP voorlopig in de oppositie  zit, samen met Ons Kerkrade, Lokaal Alternatief en de Ouderenpartij Kerkrade. Of de SP in de coalitie zit of in de oppositie, we zullen ons in het belang van de inwoners van Kerkrade inzetten. Net als in het verleden zullen we goede voorstellen steunen en slechte voorstellen gefundeerd en onderbouwd met onze argumenten afwijzen. We zijn benieuwd of Burgerbelangen voor zichzelf opnieuw drie wethoudersposten zal opeisen. Onze overwegingen over de coalitievorming hebben we vooraf op papier gezet en overhandigd. Die brief kunt u onder dit artikel lezen, dan weet u wat de plannen van de SP waren en zijn. U kunt dan zelf beoordelen of we met deze overwegingen wel of niet in de coalitie thuishoren.

Burgerbelangen geeft net als de vorige keer kregen geen inhoudelijke argumenten over het uitsluiten van de SP. Tim Weijers (Burgerbelangen) liet ons weten: “We hebben deze keuze gemaakt om Kerkrade de komende vier jaar optimaal te kunnen besturen”.  Met een dergelijke oppervlakkige uitspraak kun je natuurlijk iedereen in de coalitie opnemen of uitsluiten.

De keuze voor het CDA, dat bij de verkiezingen van 4 naar 2 zetels kelderde  verbaast ons. Maar meer nog verbaast het ons dat Burgerbelangen opnieuw in zee wil gaan met de VVD nadat deze partij in de campagne duidelijk haar rechtse, neoliberale gezicht toonde.

Met een dergelijke coalitie maken we ons zorgen over de koers die Kerkrade de komende vier jaar gaat varen. Het ziet er naar uit dat men het beleid van afgelopen jaren, waarin tientallen miljoenen werden geleend en uitgegeven, wil blijven voortzetten.

Mede door dit financiële beleid zullen de inwoners van Kerkrade steeds meer lasten moeten dragen. Alleen al dit jaar moet Kerkrade voor de € 100 miljoen die inmiddels is geleend maar liefst €8 miljoen aan rente en aflossing betalen. Dat geld hadden we anders kunnen besteden. Erger is dat nu al bekend is dat de schulden alleen maar zullen toenemen en de kosten van rente en aflossing ook, met dank(?)  aan wethouder Schneider.

Daarnaast werden ook in de voorbije jaren de mensen met de allerlaagste inkomens  door de coalitie niet ontzien.  Bovendien wil men In Kerkrade nu gaan bezuinigingen op het sociaal domein (Jeugdzorg, WMO en Participatiewet en WMO. De SP wil dit op een sociaal aanvaardbare manier doen en wil dat het geld voor de stenen ingezet gaat worden voor mensen.

Elke partij werd voor een eerste gesprek uitgenodigd. Als input voor dit gesprek hebben we een brief overhandigd over hoe de SP tegen de coalitievorming aankijkt.

De SP wil onder andere

• De financiën meer gezond maken.
  • De grote risico’s die de gemeente loopt waar mogelijk verkleinen.
  • Indien bezuinigd moet worden, dan moet dit niet alleen uit het sociale domein komen, maar moeten we in de hele begroting naar mogelijkheden zoeken waar de mensen zo min mogelijk last van hebben.
  • Beslissing over de Campus moet zorgvuldig nog dit jaar worden genomen.
  • Onderzoek om het middelbaar/hoger onderwijs in Kerkrade terug te brengen.
  • Schoolzwemmen terug zodat elk kind de basisschool verlaat met een zwemdiploma.
  • We blijven tegen een golfbaan rond Rolduc
  • We willen onderzoeken of en hoe we zorgbuurthuizen kunnen realiseren.
  • We willen een onderzoek om de thuiszorg door de gemeente zelf te laten uitvoeren, om te bezien of we het personeel goede arbeidsvoorwaarden en de zorgvragers goede zorg tegen aanvaardbare  kosten kunnen geven en overhead waar mogelijk kan worden verminderd.

De hele brief met onze opvattingen kunt u hier lezen.

Reacties

Met deze samenstelling gaat het weer zo verder als het was. Geen tegenwind en de zelfde ideeen. De SP zou een goede partij zijn.

Vreemd dat men Lokaal Alternatief (van 2 naar 3 zetels) inruilt voor CDA (van 4 naar 2 zetels)???

De nieuwe coalitie zal, hoe dan ook, flink aan de financiële toestand van Kerkrade moeten werken om deze de komende jaren in orde te brengen!

Hier en daar zullen er dan ook nog wel wat addertjes onder het gras uitkomen als erfenis uit de afgelopen periode, die dan als beloning (cynisch) bij de zwakste inwoners van Kerkrade worden neergelegd.

Maar van een kale kip valt op een bepaald moment niet veel meer te plukken en dus zal ook menig andere inwoner van Kerkrade dit gaan merken.
Op zich niet erg, want dit noemt men soliditeit!
Of wordt het voor de daadkrachtige bewoners dan niet langzaam tijd te vluchten naar een andere gemeente?

M.a.w. gewoon de draad weer oppakken zoals de afgelopen 4 jaar heeft plaats gevonden, want Kerkrade verdient een eerlijk SP geluid.

Geen golfbaan geen SP voor mij