Gemeentepolitiek Saai? Helemaal niet! Vanavond kunt u het debat over de Campus volgen.

6 maart 2018

Vanavond hebt u de kans om de politiek in Kerkrade op de voet te volgen. Op de agenda van de raadsvergadering staat het hete hangijzer: De Campus.

U kunt de raadsvergadering (begint om 19.00 uur) thuis volgen via deze link: https://raadsinformatie.kerkrade.nl/

U zult een mooie inkijk in de Kerkraadse politiek krijgen.

De Campus is het duurste gebouw van Kerkrade, bouwkosten in 2005/2006 ongeveer € 20 miljoen.  Na korte tijd begonnen scheuren in het gebouw te ontstaan.  Burgemeester Som heeft de Campus in september 2012 gesloten. Sindsdien staat het gebouw leeg.

• Na de sluiting van het gebouw, kocht de gemeente het gebouw weer terug, zodat de problemen en herstel van de schade nu voor rekening van de inwoners van Kerkrade komen.
  • Deskundigen worden het niet eens over de oorzaak van de scheuren.
  • Niemand is aansprakelijk te stellen voor de ontstane schade.
  • Er is geen garantie dat de scheuren na herstel van het gebouw toch niet verder lopen.
  • Verschillende bedrijven leggen een offerte voor herstel op tafel met  grote prijsverschillen.
  • Herstel zou volgens het voorstel   van het college € 1 miljoen kosten, maar daar komen bijkomende onderzoeken en vervolgens extra kosten bij. Hoeveel dat weet nog niemand.
  • Gelet op de financiële toestand van de gemeente wil men een boekhoudkundige truc toepassen. Nu opnieuw € 1 miljoen lenen en dat pas in 2027 tot en met 2031 terug betalen. Hierdoor worden de komende jaren de reserves niet aangetast en drukt deze nieuwe lening voorlopig even niet op de begroting. Daarna moet er vanaf 2027 in totaal echter meer dan € 2 miljoen worden terugbetaald.
  • Bovendien wil  wethouder Bok alleen naar de herstel optie kijken en wil hij andere mogelijkheden niet bespreken.

Op grond van het bovenstaande heeft het CDA het initiatief genomen voor een motie en hebben SP en Ons Kerkrade besloten om deze samen met het CDA in te dienen. De motie moet u vooral even lezen. Hij staat onder het artikel. Die motie wordt vanavond ook besproken. Dat levert een interessante discussie op. Staat de coalitie in Kerkrade ( Burgerbelangen, PVDA, VVD, Lokaal Alternatief en de steunende Ouderenpartij Kerkrade) open voor de voorstellen van CDA, SP en Ons Kerkrade of volgt men zoals vaak weer het slechte scenario dat het college voorlegt en steunt men ondanks alle argumenten toch het collegevoorstel. U kunt het zien en meemaken.

Lees hier vooral de motie van CDA, SP en Ons Kerkrade dan hebt u al een aardig beeld van de situatie:

Heb de raadsvergadering vol verbazing van thuis uit gevolgd.
Gezien en gehoord hoe coalitie partijen een dergelijk dossier aanpakken en de oppositie erbij laten hangen terwijl door hen toch gewoon naar voor de hand liggende dingen wordt gevraagd.
Maar wat een ontknoping!