Race om golfbaan Rolduc is nog niet gelopen.

29 september 2017

Race om golfbaan Rolduc is nog niet gelopen.

Die uitspraak deed wethouder Weijers  toen de werkgroep Waarom Golfbaan Rolduc ? zijn zienswijze aan de gemeente aanbood. De werkgroep was met een grote trekker met aanhangwagen voorgereden bij het stadhuis , met daarop een levensgroot spandoek “Geen golfbaan Rolduc”.  Tot nu toe is de SP de enige partij die de werkgroep steunt. Laten we hopen dat ook de andere partijen spoedig  volgen.   Als zij zich in de plannen verdiepen kan het bijna niet anders dan dat ook zij tot de conclusie komen dat het aanleggen van een golfbaan rond Rolduc een slecht plan is.  We zijn blij met de uitspraak van wethouders Weijers dat het volgens hem in elk geval nog geen gelopen race is. Het zou ons ook ten zeerste verbazen als wethouder Weijers (Burgerbelangen) de afbraak van dit, ook landelijk gezien eenmalige cultuurhistorische monument Rolduc en daarvoor in de plaats een golfbaan waarvan er al tientallen in de regio zijn, voor zijn verantwoording zou willen nemen. Te meer daar er nauwelijks  goede argumenten voor de golfbaan aanwezig zijn. Nodig om Rolduc te redden? Vraag het eens na bij Rolduc! Werkgelegenheid? Kijk eens bij de golfbanen in de buurt.  Bent u ook tegen de golfbaan bij Rolduc, dan kunt u hier de petitie tekenen. https://petities.nl/petitions/geen-golfbaan-kerkrade?locale=nl   Lees hieronder verder.

Helaas is er nauwelijks goede informatie over de concrete plannen van de golfbaan Rolduc te vinden. Daarom zijn we zelf op onderzoek uitgegaan. Dat heeft veel tijd en moeite gekost, maar we beschikken inmiddels wel over veel informatie.

Op de eerste plaats begrijpen we niet dat een rijksmonument (de omgeving van Rolduc is net als de gebouwen een zelfstandig rijksmonument)  zonder veel onderbouwing zou moeten worden opgeofferd aan een golfbaan, waarvan er al 16 in de directe nabijheid zijn. En met die golfbanen gaat het echt niet goed. Brunssum gaat bijvoorbeeld per 1-1-2018 9 holes sluiten.

Het is niet gewoon een stukje natuur wat opgeofferd wordt aan de golfbaan. In 1102 kwam Ailbertus in deze regio. Hij was op zoek naar een geschikte vestigingsplek.  Bij Rolduc vond hij een bron, dat was een belangrijke reden om zich daar te vestigen.  Daardoor is uiteindelijk de stad Kerkrade ontstaan. De bron die Ailbertus rond het jaar 1100 vond is er nog steeds (in het hertenweitje). Wie haalt het in zijn hoofd om deze bron onder te ploegen om op die plek hole 1 van de golfbaan te maken en letterlijk de levensbron van Kerkrade onder te baggeren. Dit gebied is niet voor niets rijksmonument.

Als er dan iemand van gemeentezijde opmerkt dat de gemeente  geen enkel risico loopt als het mis gaat de golfbaan omdat het gebied dan weer natuur wordt, dan is dat naar onze mening  een gebrek aan historisch besef. De gemeente heeft nota bene zorgplicht voor het rijksmonument (omgeving Rolduc.) Als dat wordt verkwanseld voor een golfbaan is dit historisch cultureel erfgoed dat bijna 1000 jaar bestaat, voor altijd verloren. In plaats daarvan ligt er dan een verwaarloosde golfbaan.

Verder begrijpen we niet waarom dit prachtige wandelgebied, waar veel mensen een wandeling maken en gratis van de natuur genieten , voor het publiek zou moeten worden afgesloten. Om veiligheidsredenen mag het publiek niet op de golfbaan. Wel zou er voor gezorgd worden dat er rondom de golfbaan gewandeld kan worden. We hebben liever dat dit mooie gebied voor iedereen toegankelijk blijft. Na de wandeling kan men desgewenst traditiegetrouw bij Rolduc een hapje en een drankje nemen. Daarmee wordt de exploitatie van Rolduc waarschijnlijk meer geholpen dan door een handvol golfers. Mensen die willen golfen kunnen daarvoor in de directe nabijheid terecht.

De golfbaan zou de gemeente geen cent kosten? Wij hebben aanwijzingen, dat de golfbaan wel degelijk grote financiële risico’s met zich brengt voor de gemeente en dus de burgers van Kerkrade.  Dat zoeken we verder uit.

Er is bovendien nog totaal niets bekend over de miljoenen financiering die de golfbaan vergt. Banken staan gezien het grote risico niet te springen. Wij zijn in elk geval van mening dat de gemeente die financiering op geen enkele wijze moet  faciliteren.  Het grote risico dat deze golfbaan met zich brengt mag nooit voor rekening van de Kerkraadse burgers komen.

Dat zijn nog slechts een handvol argumenten die wij tegen de golfbaan hebben. Die allemaal hier te noemen is onmogelijjk. U begrijpt nu waarom wij wel de werkgroep Waarom Golfbaan Rolduc? Van harte steunen. We zijn het volledig met hen eens.

De werkgroep heeft ons verzekerd dat zij  zullen doorgaan en dat zij nog veel acties in petto heeft.

Daarnaast hebben we al vernomen, dat diverse partijen zo nodig naar de Raad van State willen stappen. Dus voorlopig is die golfbaan er nog niet.

Laten we hopen dat politiek Kerkrade eerder tot bezinning komt.

Een ding is echter duidelijk in maart 2018 zijn verkiezingen en dan bepaalt u wat u van de plannen van Rolduc vindt.

Hoog tijd voor verandering in Kerkrade, hoog tijd voor meer SP.

Namens SP Kerkrade:

Marianne Laumann