Moet er een golfbaan komen rond Rolduc?

11 augustus 2017

Moet er een golfbaan komen rond Rolduc?

In de Commissievergadering GEZ deelde wethouder Weijers (Burgerbelangen) mede dat men van start wil gaan met de aanleg van een golfbaan rond Rolduc. In de media zijn al enkele artikelen hierover gepubliceerd. Hieronder treft u een reactie aan van Stichting Lève Rolduc alsmede een aantal overwegingen, die de SP zeker zal meenemen in haar afwegingen.

Onderstaand de reactie van Lève Rolduc die donderdag 10 augustus 2017 in het Limburgs Dagblad stond.

"Golfbaan bij Rolduc?

Recente berichtgeving over Rolduc noopt het bestuur van de Stichting Lève Rolduc tot een reactie op een tweetal punten. Het betreft hier een feitelijk onjuiste bewering én een op los zand gebouwde aanname. Gesteld wordt namelijk dat de exploitatie van het abdijcomplex momenteel in zwaar weer verkeert. Tegelijk wordt gesuggereerd dat een golfbaan financieel soelaas kan bieden.

Het tegendeel is het geval. Het Bisschoppelijk Centrum Rolduc sloot het laatste boekjaar voor het eerst in lange tijd af met een positief saldo, en de vooruitzichten zijn niet slecht.

Wat de veronderstelde economisch positieve effecten van een golfbaan betreft kan gesteld worden dat tot dusverre geen rapporten op tafel zijn gelegd die daaraan op overtuigende wijze inhoud geven. In plaats van in harde cijfers eindigen die in het rulle zand van ongefundeerde conclusies. De economisch haalbaarheid wordt dan ook in brede kring betwijfeld. Instandhouding van vergelijkbare projecten in de omgeving zorgt voor slapeloze nachten bij de exploitanten.

Daarbij komt nog dat er bijna niemand lijkt te vinden die zo’n golfbaan rond Rolduc echt wil.

Deze pijnlijke waarheid gaat verloren achter de juichverhalen van een klein kringetje voorstanders. Het achteloos wegwuiven van bezwaren met onbewezen stelligheden kan echter niet langer.

Even erg is de verbluffend geringe aandacht voor de onherstelbare aantasting van een historisch gevormd cultuurlandschap.

Deze aantasting maakt de kans levensgroot dat op termijn het ‘verlies’ veel groter is dan de verwachte ‘winst’.

Lève Rolduc (en met ons vele anderen) hoopt dat in de gemeenteraad van Kerkrade het besef neerdaalt dat de weg vrijmaken voor een golfbaan een verkeerd besluit is.

De bevolking van Kerkrade en Limburg moet er blind van op aan kunnen dat alle in het geding zijnde belangen gewetensvol worden afgewogen. De Stichting volgt het proces kritisch, niet om azijn te pissen maar omdat het behoud van Rolducs erfgoed haar belangrijkste doelstelling is. "

SP Kerkrade:
Het 900 jaar oude Rolduc en haar haar directe omgeving is cultuurhistorisch van het grootste belang en is in al die eeuwen, ondanks vele beproevingen, als grootste en mooiste abdij van Nederland bewaard gebleven.

Moet deze cultuurhistorische schat, waar Kerkrade nu nog veel te weinig mee doet, nu aangetast worden voor een golfbaan?

We weten niet of de golfbaan bestaansrecht heeft, maar we weten wel dat het aanleggen van een golfbaan veel van dat cultuurhistorisch waardevolle bezit zal vernietigen. Er zijn in de directe omgeving zo'n 25 golfbanen, maar er is maar een Rolduc. Laten we er zorgvuldig mee omgaan.

Wethouder Weijers (Burgerbelangen) liet de raad (commmissie GEZ) weten, dat het belangrijkste argument voor een Golfbaan was dat deze nodig zou zijn om de exploitatie van "Rolduc" te redden.

Lève Rolduc laat echter een totaal ander geluid horen.

De SP is benieuwd om te vernemen wat dan wel de argumenten zijn om dit cultuurhistorisch erfgoed zo aan te tasten.

Reacties

Een golfbaan in het stadspark, wat zou de raad in paniek raken. Blijf van Rolduc af.

Als de gemeenteraad na dit bericht van de stichting leve Rolduc akkoord gaat met het plan, dan ga je twijfelen aan de kwaliteit van de raadsleden die voor stemmen.
Wat mij echter nog veel meer verbaasd is dat een wethouder zijn geloofwaardigheid en het vertrouwen van de raad op het spel wil zetten om een plan te realiseren, waar nauwelijks voorstanders voor zijn en waarvan delen zelfs door de stichting die Rolduc beheert wordt weerlegt.
Het is goed dat een wethouder nadenkt over de toekomst van Kerkrade en oplossingen probeert te vinden voor een stabiele toekomst, maar om dat op de risicovolle wijze van een ondernemer te doen is blijkgeven van ondoordacht handelen en een voorbijgaan aan het mandaat dat de burgers hem hebben gegeven. Een mandaat dat vast niet omschreven werd als: De wethouder dient zich als een rasechte ondernemer in te zetten om met risicovolle en onzekere producten een grote omzet en winst te realiseren om de economische toekomst van Kerkrade met behulp van een grote winstmarge zeker te stellen.

https://petities.nl/petitions/geen-golfbaan-kerkrade?locale=nl velen hebben deze petitie al gesteund, laten de leden van de SP ook hun stem horen? Groet aan allen, Lou Paffen.

Burgemeester tegen wethouder : "Hey, wat is jou handicap"...

"Oh, laat maar, ik zie het al"...