Komt er een grote, maar door de gemeente niet gewenste winkelboulevard, aan de Euregioweg in Kerkrade?

24 augustus 2017

Hoewel het nieuws bij het college kennelijk al iets langer bekend was, vernamen wij pas uit de krant dat er een aanvraag voor een grote winkelboulevard is ingediend aan de Euregioweg tussen Kerkrade en Heerlen, op Kerkraads grondgebied. Het college heeft de raad hierover tot nu toe  (25-8-2017) nog steeds niet ingelicht. Het oude bestemmingsplan stond een dergelijke activiteit niet toe. Begin Juli 2017 werd in de raad de eerste stap gezet om het bestemmingsplan aan te passen.  Daar het oude  bestemmingsplan al in 2013 is vervallen en niet tijdig is vernieuwd, zit Kerkrade nu met deze aanvraag in haar maag.  Daar deze winkelboulevard tevens in strijd is met de afspraken met de buurgemeenten, zijn ze ook daar bepaald niet blij met deze ontwikkeling.  Wethouder Weijers (Burgerbelangen) liet gisteren in de krant weten, dat Kerkrade er alles aan gaat doen om deze winkelboulevard te voorkomen. Grote vraag op dit moment is of dat, ook juridisch gezien, nog mogelijk is. Wij vragen ons af welk staartje, of beter gezegd staart, dit gaat krijgen. In het nieuwe winkelcentrum in het centrum van Kerkrade dat binnenkort wordt opgeleverd, zijn nog steeds een behoorlijk aantal winkels te huur. Op concurrentie van een grote winkelboulevard in dezelfde gemeente zit men daar waarschijnlijk niet te wachten. De door de SP gestelde vragen treft u hieronder aan.

Hoewel het nieuws bij het college kennelijk al iets langer bekend was, vernamen wij wederom uit de krant dat er een aanvraag voor een grote winkelboulevard is ingediend aan de Euregioweg tussen Kerkrade en Heerlen, op Kerkraads grondgebied. Het college heeft de raad hierover tot heden  (25-8-2017) nog steeds niet ingelicht.

Het oude bestemmingsplan stond een dergelijke activiteit niet toe. Begin Juli 2017 werd in de raad de eerste stap gezet om het bestemmingsplan aan te passen.  Kort daarop volgde de aanvraag voor de winkelboulevard aan de Euregioweg. Daar het oude  bestemmingsplan al in 2013 is vervallen en niet tijdig is vernieuwd, zit Kerkrade nu met deze aanvraag in haar maag.  Daar deze winkelboulevard tevens in strijd is met de afspraken met de buurgemeenten, zijn ook deze daar bepaald niet blij mee.  Wethouder Weijers (Burgerbelangen) liet gisteren in de krant weten, dat Kerkrade er alles aan gaat doen om deze winkelboulevard te voorkomen. Grote vraag op dit moment is of dat, ook juridisch gezien, nog mogelijk is.

Als het oude bestemmingsplan  tijdig was aangepast had Kerkrade nu de juristen niet aan het werk hoeven te zetten.

De SP heeft hier vragen over gesteld, die treft u hieronder aan:

Betreft:           Vragen artikel 38 inzake winkelboulevard Euregioweg

Datum:            22-08-2017

Uit de media vernamen we dat op de grens van Kerkrade/Heerlen een nieuw winkelcentrum is gepland. De SP heeft de volgende vragen hierover aan het college.

1. Klopt het dat dit uitsluitend mogelijk is omdat het huidige bestemmingsplan al in 2013 was afgelopen?
  2. Wat is de reden dat dit bestemmingsplan pas 4 jaar na afloop wordt aangepast?
  3. Wat is de inschatting van de consequenties i.v.m. dit veel te late besluit? Daarbij denken we niet allen aan de gevolgen voor Kerkrade, maar ook op regionaal gebied.
  4. Het raadsbesluit is op 5 juli 2017 genomen. Wanneer is dit besluit van de raad gepubliceerd? Had dit niet sneller gekund/gemoeten?
  5. Wat betekent het dat er 1 uur voor publicatie een aanvraag is binnen gekomen? Op welke wijze heeft deze aanvraag de gemeente bereikt?
  6. Waarom wordt de raad niet hierover geïnformeerd door het college en moet de raad, het hoogste orgaan, dit uit de media vernemen? Dit, terwijl blijkt dat het college al contact heeft gehad met Parkstad en dit dus al bekend was?

Met vriendelijke groet,

Marianne Laumann, fractievoorzitter SP Kerkrade