11 Meter hoog kunstwerk Kerkrade, deel 2.

10 maart 2017

11 Meter hoog kunstwerk Kerkrade, deel 2.

Het feit dat de landelijke campagne op volle toeren draait neemt niet weg, dat we ons ook volledig inzetten voor Kerkrade. Afgelopen maandag hebben we nieuwe vragen gesteld aan het college over het nieuwe  11 meter hoge beeld van Kerkrade. Het beeld van 11 meter hoog,  gaat Kerkrade minimaal €65.000,- kosten en misschien nog meer. Ondanks uitspraken dat dit kunstwerk de inwoners van Kerkrade niets zou gaan kosten, staat nu al vast dat de bijkomende kosten van minimaal € 65.000,- door de gemeente , de inwoners dus, moeten worden gedragen, en dat in de meest gunstige situatie als alle 100 replica’s met een prijs van €3000,- worden verkocht. Mocht dat niet het geval moet er naar alle waarschijnlijkheid nog meer worden bijgelegd.   Het feit dat het 11 meter hoge beeld dat in het centrum van Kerkrade moet verrijzen en dat de gemeenteraad hierover niet is geïnformeerd, was voor SP Kerkrade reden om nader onderzoek te doen. We kwamen zaken tegen die wij niet zonder meer konden verklaren en hebben hierover opnieuw vragen gesteld. Hieronder treft u een samenvatting van de door onze fractie gestelde vragen aan.

We hebben vragen gesteld over:

• De aankoop van dit beeld en de daarmee verband houdende kosten in totaal €265.000,- waarvoor geen budget was gereserveerd. We hebben gevraagd waarom voor een dergelijk ingrijpend besluit, waarvoor geen budget voorhanden was,  de gemeenteraad niet, zoals dat wettelijk verplicht is,  om haar mening is gevraagd.
  • Waarom de aankoop van het beeld, in tegenstelling tot hetgeen gebruikelijk is, NIET is vermeld in de besluitenlijst van het College van 19-7-2017 of andere datum. waardoor dus een onvolledig beeld ontstaat over de die dag door het College genomen beslissingen.
  • Waarom de financiering van het beeld in november 2016 wederom NIET in de besluitenlijst van het college is opgenomen.
  • Waarom er bij  de aankoop afgeweken is van de voorgeschreven en gebruikelijk inkoopprocedure.
  • Waarom er op voorhand al in 2015 aan de kunstenaar een opdracht van € 15.000,- is verstrekt voor een ontwerp van het kunstwerk en uit welk budget dat is betaald.
  • Dat er kennelijk vooraf al is ingeschat dat de financiering niet zou kunnen geschieden uit de verkoop van replica’s, zoals wel in de media werd gesuggereerd door de burgemeester en dat daarvoor al een bedrag uit de “gemeentepot” is gereserveerd.
  • Waarom er voor de financiering gebruik is gemaakt van de post ”onvoorzien” van het Centrumplan terwijl het een voorzienbare aankoop van een kunstwerk betrof.
  • Of het terecht is , dat de ANBI status van de gemeente Kerkrade wordt gebruikt om de aankoop van het kunstwerk door geïnteresseerden te faciliteren. Waardoor voor particulieren de aankoop van een kunstwerk voor een deel fiscaal aftrekbaar zou worden.
  • Of Kerkrade  alsnog  moet bijleggen indien de er onvoldoende replica’s verkocht worden.
  • Waarom de uitreiking door burgemeester Som van de eerste 25  replica’s in Maastricht heeft plaatsgevonden.
  • De burgemeester in een krantenartikel aangeeft, dat naar zijn mening de 100 replica’s met een kostprijs van €3.000,- per stuk, wel verkocht zullen worden. Zo niet zo stelt hij, dan is er een garantiebedrag van € 35.000,- waarmee een eventueel financieel gat wordt gedekt. Dit garantiebedrag  is er inderdaad, maar wordt niet op tafel gelegd door de burgemeester, maar is alvast gereserveerd uit de gemeentekas. Kennelijk zag men op voorhand al aankomen dat de verkoop van de replica’s niet eenvoudig zou worden.

Tevens hebben we vastgesteld dat het beeld  zelf een kostprijs heeft van € 200.000,-, waarvan de burgemeester aangeeft dat die volledig wordt gedekt door de verkoop van 100 replica’s tegen €3000,- per stuk.

Zelfs, indien men er in slaagt om die 100 replica’s tegen die prijs te verkopen, dan komt er nog een  bedrag  van minimaal €65.000,- bij. Kosten,  die de inwoners van Kerkrade moeten dragen.  Hoezo, dit beeld gaat de inwoners van Kerkrade geen cent kosten?

Daarnaast hebben wij de vraag of het, gelet  op de in Kerkrade noodzakelijke bezuinigingen , goed is om zoveel geld aan een kunstwerk uit te geven of dat men ook voor veel minder geld een mooi kunstwerk van een plaatselijke of regionale kunstenaar had kunnen aanschaffen.

Wordt vervolgd, namens de fractie SP:

Marianne Laumann

John Krewinkel

Ad van Beek

Reacties

waarom moet er zo`n beeld komen kan de gemeente het geld niet beter besteden aan de ouderenzorg.