Van wie is Kerkrade van burgemeester Som of van de burgers?

17 februari 2017

Van wie is Kerkrade van burgemeester Som of van de burgers?

De SP over het standpunt van Kerkrade over de herindeling. Dinsdag 14 02 stond er een ingezonden brief in het Limburgs Dagblad van meneer Huppertz uit Kerkrade over het eigenmachtig optreden van burgemeester Som inzake de herindeling. Meneer Huppertz is net als wij verbijsterd over het gebrek aan overleg en hij vraagt zich terecht af ‘of we als burgers nu blij moeten zijn met het besluit van Som dat ‘we niet willen discussiëren over de herindeling omdat het niet aan de orde zou zijn’. Huppertz vraagt zich net als wij af wie Som hier toch kan bedoelen met ‘we’, want noch de raad en al helemaal niet de burgers van Kerkrade is ook maar gevraagd naar hun standpunt in deze kwestie.

In de andere gemeenten is dit onderwerp wel in de gemeenteraad behandeld. Maar niet in Kerkrade. Ondanks ons verzoek daartoe, is dit onderwerp de laatste jaren niet in de gemeenteraad behandeld. Wie schetst onze verbazing dat er de avond voor het gesprek met Dhr. Koopmans zou plaatsvinden,  vnog een fractievoorzittersoverleg bijeen is geroepen zonder vooraf stukken te verstrekken. Dit overleg blijkt te zijn gebruikt om een gezamenlijk standpunt naar de provincie te sturen. De SP kon bij dit in de haast bijeengeroepen overleg niet aanwezig zijn. Onze fractievoorzitter heeft naast haar raadswerk een volledige baan en kon daardoor niet op tijd aanwezig zijn bij dit op korte termijn en op een zeer ongebruikelijk tijdstip geplande overleg.  Spoedoverleg was ook niet nodig, want deze kwestie speelt al maanden en wij hebben al geruime tijd geleden gevraagd dit in de raad te bespreken.

Nu zijn fractievoorzitters overleggen bedoeld om wat bestuurlijke en vooral praktische zaken te regelen. Een dergelijk overleg heeft geen officiële status en kan al helemaal niet als besluitvormend orgaan dienstdoen. Tijdens dat overleg werd er een brief gepresenteerd die de fractievoorzitters hebben ondertekend. Blijkbaar vond niemand het nodig om eerst met de achterban te overleggen. De SP heeft als enige geweigerd om die brief te ondertekenen. Niet omdat we voor herindeling zijn, maar omdat we voor Transparantie en Openheid zijn. Dergelijke belangrijke zaken dienen in de raad besproken en besloten te worden en nergens anders! Wij zullen ons hiervoor blijven inzetten!

We kunnen op dit moment geen standpunt innemen betreffende de herindeling omdat we simpelweg eerst onderzoek moeten doen naar de voor- en nadelen. Dit is dan ook wat de SP nu van plan is: we zullen een motie indienen en daarin het college opdragen een dergelijk onderzoek alsnog te doen en daarbij de burgers van Kerkrade te betrekken.

De SP wil, ook voor de toekomst, bereiken dat de voorzieningen in Kerkrade op peil blijven, we de lasten voor de burgers betaalbaar willen houden en dat de sociale achterstanden waar we nu al tientallen jaren mee kampen weggewerkt moeten worden. Als het hiervoor nodig is om samen te werken met anderen, dan moeten we dat doen.  Onderzoeken moeten we die mogelijkheden wel! Dat hoeft nog altijd niet te beteken dat we tot herindeling over zouden moeten gaan.

Meneer Huppertz stelt heel terecht dat ‘het kortzichtig is en stom dat door onze politieke vertegenwoordigers is gekozen voor deze weg’. Huppertz stelt verder: ‘In de herindelingsonderhandelingen had Kerkrade ten volle de belangen van de burgers van Kerkrade kunnen behartigen. Later instappen betekent accepteren wat anderen voor je hebben beslist’.  We hadden het niet beter onder woorden kunnen brengen.

Ook de SP is van mening dat Kerkrade hier een kans laat liggen. Een kans om mee te praten en mee te denken en tenslotte een kans om een bepalende stem te hebben.

Een burgemeester die over de provincie zegt ‘dat ze van de pot gerukt zijn’ en dergelijke uitspraken doet, maakt daarmee geen vrienden. En ook hier lijkt Som voor zichzelf te praten en niet namens de burgers. En dat lijkt hem niet te deren, want hij vertrekt wellicht volgend jaar, maar de burgers van Kerkrade zijn ook in de toekomst afhankelijk van de provincie zoals voor subsidies en toekomstig beleid. We vragen ons af welke consequenties dit onnodig beledigende taalgebruik voor Kerkrade zal hebben.

Maar zoals we ook vorige week al stelden, dit college veegt lastige zaken het liefst onder het tapijt. Konden we maar zeggen dat het college hierover vanzelf wel een keer zal struikelen, maar we vrezen dat niet zij, maar wij, de burgers van Kerkrade straks in de vrije val worden meegenomen.

Kom op voor uw belangen, laat uw stem horen en eis met ons een onderzoek en een open dialoog over de vraag hoe Kerkrade er nu echt voor staat! U kunt dat doen door dit bericht te liken en uw commentaar te geven.

Voor alle duidelijkheid, als u ons artikel liked of leuk vindt, dan is dat niet bedoeld als standpunt voor of tegen herindeling, maar uitsluitend om aan te geven dat u een onderzoek op prijs stelt hoe de problemen in Kerkrade het best kunnen worden aangepakt.

Met uw steun komen we op voor uw belangen!

Hoog tijd voor verandering, hoog tijd voor meer SP ….ook in Kerkrade

Reacties

Telkens weer blijft Jos Som mij verbazen met ondoordachte, feodale, wereldvreemde uitspraken. Ook het college in Kerkrade blinkt uit in stupiditeit en slaafs volgen van deze over het paard getilde burgemeester, waarbij het woordje burger eigenlijk uit de naam verwijdert moet worden, want hij luistert en weet niet wat er leeft onder de gewone burgers. Gelukkig vertrekt hij binnenkort en kan hij terugkijken op een stad in puinhopen, leegstand, financiële problemen etc. etc. Zal hij zich waarschijnlijk nog op de borst kloppen ook. bah, ba,ba.