Centrum Kerkrade niet op tijd af.

9 februari 2017

Centrum Kerkrade niet op tijd af.

Het nieuwe centrum van Kerkrade zal niet klaar zijn bij de start van het WMC deze zomer.  Sinds 2013 is de gemeenteraad voorgehouden dat alles voor het WMC in juli 2017 klaar zou zijn. Volgens verantwoordelijk wethouder Wiermans (Burgerbelangen) is er alles aan gedaan om alles op tijd af te krijgen. Door de vertraging zal een deel van de activiteiten van het WMC vermoedelijk naar de Heerlense Schouwburg  moeten worden verplaatst.

In december werden we plotsklaps overvallen met de boodschap dat er € 8 miljoen bij het centrumplan bij moest onder meer voor het cultuurcluster. Bij de behandeling daarvan vroeg de SP, in december 2016, of er door het cultuurcluster vertraging kon ontstaan en of het centrumplan nog op planning lag.

Het antwoord van het college, half december 2016, was: "Aangegeven is dat CPK ontwikkeling de gemeente tot op heden heeft geïnformeerd dat de planning “gereed vóór WMC” haalbaar is.

En dan nu, enkele weken later,  komt de mededeling dat een deel van het centrumplan pas in het eerste kwartaal van 2018, dus ongeveer 9 maanden later,  kan worden opgeleverd en dat terwijl men in december 2016 nog aangaf dat planning gereed voor WMC nog steeds haalbaar was.

Bovendien blijkt  dat er contractueel geen concrete opleverdatum voor het centrumplan is vastgelegd. Niemand kan worden aangesproken op de latere opleverdatum.

Op 7 februari 2017 schreef het college van Kerkrade nog in een brief aan de gedeputeerde van de provincie Limburg Dhr. Koopmans:
"De uitvoering van het centrumplan getuigt van daadkracht."

Op 8 februari 2017 komt dan de mededeling dat de volledige oplevering pas  in het eerste kwartaal van 2018 zal plaatsvinden.