Toespraak Emile Roemer op SP Congres: SP-leider Roemer sluit coalitie met VVD definitief uit.

15 januari 2017

'Wie de sociale kiezer wil mobiliseren, houdt niet berekenend de kaarten tegen de borst, maar biedt een echte en eerlijke keuze. Wie de neoliberale rovers wil bestrijden, hijst niet bij voorbaat de witte vlag van overgave.  Wie rechtse Rutte uit het torentje wil jagen, solliciteert niet stilletjes als zijn linkse lakei. Als progressief Nederland Rutte uit het torentje wil, dan moeten we vóóraf eerlijk en duidelijk zijn. Dan werken we samen om de VVD na 15 maart buitenspel te zetten. Vandaag zetten wij de eerste stap: Wij spreken vandaag met elkaar af: aan een kabinet met de VVD, doet de SP niet mee.' Met die woorden sloot Emile Roemer het XXII SP-congres af. Lees hieronder de hele speech.

De SP wil na de Tweede Kamerverkiezingen niet met de VVD in een kabinet zitten. De politieke verschillen zijn volgens SP-leider Roemer zo groot dat samenwerking met de liberalen onmogelijk is.  De partijen staan haaks op elkaar op het gebied van zorg, marktwerking, de aanpak van de bankensector, belastingontduiking, de hoogte van de huren en werk, somt Roemer op. "Hoe komen we met zo'n partij tot een compromis dat je kunt uitleggen aan de bevolking?"

Natuurlijk was SP Kerkrade aanwezig bij dit congres. We zullen ook in Kerkrade de strijd voortzetten.

Klik op de link en u ziet de volledig speech van Emile Roemer.