Kerkrade: Gemeenteraad op verkeerde been gezet?

9 december 2016

Kerkrade: Gemeenteraad op verkeerde been gezet?

Heeft Kerkrade te veel betaald bij de aankoop van vastgoed voor het nieuwe stadshart? De gemeenteraad wist niet dat de verkoper Metroprop dringend cash nodig had, maar in het stadhuis was dit wel bekend. Deze informatie bereikte de gemeenteraad niet. Zowel hoogleraar vastgoedfinanciering Piet Eicholtz als ook zijn Nijmeegse collega van der Krabben stellen dat het stadshart van Kerkrade wellicht onnodig miljoenen te veel heeft gekost. Dit lezen we vandaag in een artikel van Hans Goossen en Theo Sniekers op de voorpagina van het Limburgs Dagblad. De SP stemde in de gemeenteraad al als enige partij tegen de wijze van financiering van het centrumplan omdat dat, naar onze mening, de burgers van Kerkrade onnodig veel geld kostte.

Kerkrade verloor binnen enkele weken meer dan € 10 miljoen op dit vastgoed. Vandaag kwam daar nieuwe informatie bij. We zijn zeer benieuwd naar de feiten van deze vandaag bekend geworden informatie. Uiteraard willen wij zo spoedig mogelijk alle feiten hierover op tafel hebben.

Woensdag tijdens de commissievergadering GEZ stond weer een voorstel om aanvullend € 7,2 miljoen te investeren in het centrumplan, nu in het zogenaamde cultuurcluster voor Bieb, Theater en Muziekschool.

De SP was net als bij de financiering van het centrumplan, opnieuw zeer kritisch over deze aanvullende uitgave van €7,2 miljoen, waarvoor Kerkrade opnieuw geld moet lenen. De coalitiepartijen lieten al weten dat zij het met de nieuwe uitgave eens zijn. We kunnen dus verwachten dat ook dit nieuwe voorstel met de 17 stemmen van de coalitie voor zal worden aangenomen.

Dat de SP eerst kritische vragen beantwoord wil zien alvorens te juichen werd ons door een deel van het college en de coalitiepartijen Burgerbelangen, PVDA, VVD en Lokaal Alternatief niet in dank afgenomen. Terwijl raadslid Paas, die namens de ouderenpartij ook trouw ja knikt bij elk coalitievoorstel, er nog een schepje bovenop probeerde te doen, door stevig uit te halen naar de SP. Alle pijlen werden door de coalitiepartijen op de SP gericht, meestal niet inhoudelijk maar we werden als een partij weggezet die de vooruitgang van Kerkrade in de weg zou staan en met nog van dergelijke kreten werd getracht de SP in diskrediet te brengen. Wie niet voor dit voorstel is tegen Kerkrade werd gezegd.

Wij maken ons zorgen om de toekomst van Kerkrade en vooral haar inwoners. Kerkrade heeft alleen al de laatste 5 jaar €53 miljoen geleend en de komende jaren moet er nog eens €24 miljoen bij geleend worden om de boel draaiende te houden. Deze € 7,2 miljoen komen daar nog bij. De aflossing en rente zal ons als een molensteen om de nek hangen. Elke geleende euro zal terugbetaald moeten worden en de inwoners van Kerkrade draaien daarvoor op. Nu al zien we diverse bezuinigingen in de sociale voorzieningen en bij de welzijnsinstellingen, zoals Bieb, Theater, Muziekschool Kinderopvang, Impuls enz, die de inwoners raken. In de toekomst bij toenemende schulden en rentelast zal nog veel meer bezuinigd moeten worden.

De gemeenteraad heeft tot taak om het college te controleren. Daarvan merken we bij de coalitiepartijen weinig, men stemt zonder meer in met bijna elk voorstel van het college.

De SP zal ook in de toekomst kritisch blijven in het belang van de toekomst van Kerkrade en vooral in het belang van haar inwoners.

Hoog tijd voor verandering in Kerkrade.

Hoog tijd voor meer SP in Kerkrade.

Wilt u zelf uw oordeel vormen over de gang van zaken tijdens de commissievergadering van woensdag?

Wij vonden het een beschamende vertoning waarover wat ons betreft het laatste woord nog niet is gezegd.

U kunt de vergadering van de commissie Grondgebied en Economische Zaken van woensdag 7 december 2016 terugkijken via de volgende link. Klik deze link aan en klik vervolgens op punt 9 cultuurcluster. Daar ziet u vervolgens drie fragmenten staan, die kunt u een voor een aanklikken en de werking van het democratisch proces in Kerkrade bekijken.

De link: