Herdenking en betoging in Maastricht tegen 25 jaar EU. SP Kerkrade was er met een grote delegatie bij.

4 december 2016

In december 1991 demonstreerden de SP, als enige politieke partij, op het Vrijthof in Maastricht tegen het verdrag dat de invoering van de Euro betekende. Nu, 25 jaar later, is gebleken hoe zeer we destijds gelijk hadden. Invoering Euro betekende een spiraal naar onder voor sociale rechten. En ongebreidelde macht voor de Europese instellingen, de Europese Bank en het IMF om steeds meer eisen te stellen aan Europese landen om de rechten van de bankiers de boventoon te laten voeren. In december 2016, demonstreerde de SP weer op het Vrijthof en weer als enige partij. Dit keer was SP Kerkrade, die in 1991 nog niet was opgericht er wel met een grote delegatie bij.

Daarna werd vertrokken naar het gouvernementsgebouw in Maastricht, waar  diverse woordvoerders van Europese linkse partijen uit Duitsland (Andrej Hunko van Die Linke), België (Marc Botenga van de PVDA, niet te verwarren met de NLse PvdA) en Portugal (Catarina Martins, Bloco de Esquerda) en diverse deskundigen en professoren zich hadden verzameld om met elkaar in debat te gaan, de huidige gang van zaken te bespreken en vooral om het met elkaar te hebben over hoe het verder moet de EU.

Alleen een radicale ommekeer brengt EU op het rechte pad.

Uit de paneldiscussie onder leiding van  SP-Senator Tiny Kox werd duidelijk dat de roep om verandering in Europa steeds luider en steeds breder wordt.  Arjo Klamer (econoom en SP-wethouder in Hilversum) vertelt hoe 25 jaar geleden in Amerika met verbazing werd gekeken naar de invoering van de Euro. ‘Hoe kun je een eenvormige munt invoeren. Er was nog niet eens sprake van een politieke unie? Inmiddels is de discussie verschoven en kunnen we het meer hebben over de houdbaarheid van de euro. En de situatie is krankzinniger dan we dachten. Het beleid is asociaal en anti democratisch. ’

Wij willen graag samenwerken in Europa, maar onze democratie en verzorgingsstaat niet offeren op het Brusselse offerblok. We moeten in Europa niet langer het overleven van de euro en de kortzichtige economische belangen van de grote bedrijven, banken en beleggers vooropstellen. We moeten prioriteit geven aan de democratische en sociale belangen van de burgers van alle Europese lidstaten. Dat is beter voor iedereen.

Ga  via de link naar een  samenvatting van deze uiterst boeiende conferentie: