Gemeente Kerkrade steunt SP motie en spreekt zich uit tegen TTIP!

21 april 2016

Gemeente Kerkrade steunt SP motie en spreekt zich uit tegen TTIP!

‘TTIP  leidt tot verlies van zeggenschap voor decentrale overheden. Het verdrag dwingt hen, ook in Kerkrade,  verplicht akkoord te gaan met het openstellen van publieke diensten als openbaar vervoer, afvalverwerking, en bijvoorbeeld de thuiszorg,  voor buitenlandse multinationals. En het maakt het mogelijk dat buitenlandse bedrijven via een arbitragetribunaal schadeclaims indienen, als ze menen dat overheidsbeleid hun winst aantast.’  Het is een verdrag in het belang van multinationals en het kan ten koste gaan van het lokale MKB, de  arbeidsvoorwaarden van medewerkers en het  milieu. Van de mensen die zich enigszins hebben verdiept in TTIP is meer dan 65% tegen dit verdrag. Dat zal in Kerkrade niet anders zijn.

De motie van SP Kerkrade om ons uit te spreken tegen TTIP is gisteren, 20 april2016, aangenomen met 14 tegen 13 stemmen

Tegen gestemd hebben:  Burgerbelangen, VVD, de Ouderenpartij Kerkrade en het CDA.

Voor gestemd hebben: Lokaal alternatief, Ons Kerkrade, Groen Links en PvdA steunden onze motie. We zijn heel blij dat naast GroenLinks en de PvdA ook lokale partijen interesse tonen in zulke belangrijke landelijke items.

In tegenstelling tot Burger belangen, de grootste lokale partij in Kerkrade, met 8 zetels in de raad.  Zij vinden dat dit geen lokale aangelegenheid is. Echter ook Kerkrade zal de gevolgen van TTIP ondervinden als het doorgaat. Daarom is het als gemeente, maar ook als burger, goed om in elk geval duidelijk te maken, dat dit geen goede ontwikkeling is.

In elk geval 1500 gemeenten in Europa hebben zich uitgesproken TTIP en zijn het niet eens met Burgerbelangen. Het CDA en de VVD eens en hebben zich ook uitgesproken tegen TTIP. Het CDA is landelijk wel tegen TTIP.

Ook het CDA in Kerkrade heeft deze redenatie als reden opgegeven.
Ze vinden het een motie voor de bühne. Maar wij gaan niet voor de bühne.

Het CDA maakt zich vaak sterk voor de boeren, maar ook de boeren zijn tegen TTIP, die laat het CDA Kerkrade nu, net als alle andere burgers van Kerkrade,  in de kou staan.
We gaan voor het welzijn van de burgers, waarin elke stem telt! Ook hun mening is belangrijk!
De fractievoorzitter van de ouderenpartij zei letterlijk dat we doen alsof er landelijk en in Europa randdebielen zitten die niet weten waar ze mee bezig zijn.
Zo’n uitspraak vinden we wel ver gaan en we distantiëren ons dan ook hier van.

Zaterdag 23 april is er in Hannover een grote manifestatie plaats tegen TTIP. Obama himself komt TTIP verdedigen. SP Kerkrade zal ook hierbij aanwezig zijn. We houden u op de hoogte.

Namens SP Kerkrade: Ad van Beek,  Marianne Laumann en John Krewinkel.

Lees ook het interessante artikel hieronder en bekijk de 2 minuten durende film bij dit artikel.:

Uiteraard gelden de bezwaren tegen TTIP niet alleen voor boeren, maar voor alle beroepsgroepen

Ongewone coalitie: boeren en milieuactivisten samen tegen TTIP

Acht boerenorganisaties keren zich samen met vakbond FNV-Agrarisch Groen en Milieudefensie tegen het vrijhandelsverdrag TTIP. De Europese Unie en de VS onderhandelen al sinds 2013 over de invoering van dat verdrag.Onder meer LTO Varkenshouderij, de Dutch Dairymen Board en de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding doen mee aan het verzet tegen TTIP. Onder de leus 'Houd de boerderij TTIP-vrij' roepen ze de politiek op de onderhandelingen te stoppen. Ze vinden dat het verdrag tot oneerlijke concurrentie voor boeren leidt.http://nos.nl/artikel/2100522-ongewone-coalitie-boeren-en-milieuactivisten-samen-tegen-ttip.html