Eindelijk klare wijn over de Campus.

17 maart 2016

Eindelijk klare wijn over de Campus.

Deze school, Campus genaamd, werd in 2006 gebouwd en in september 2012 om veiligheidsredenen (grote scheuren) gesloten. Sindsdien was het akelig stil.

SP Kerkrade stelde al in januari 2016 vragen over de Campus en vroeg het rapport van de Tcbb op. Gisteren kwam er eindelijk duidelijkheid. De schade voor Kerkrade bedraagt meer dan € 5 miljoen.

Het College van de gemeente Kerkrade wilde deze informatie toen niet te verstrekken. Maar de SP bleef vasthoudend. Uiteindelijk kwam er gisteren 16 maart 2016 duidelijkheid.

In Januari 2016 stelde de SP vragen over de voortgang in dit dossier. Tevens vroegen we het rapport van de Tcbb op, dat in December 2015 was ontvangen, maar waarover de raad niet was geïnformeerd. Het bestaan van dit rapport moesten we uit de media vernemen. Hoewel elk raadslid, volgens de wet, de gewenste informatie moet krijgen weigerde het college deze informatie te verstrekken.  Op 16 maart kreeg de gemeenteraad het rapport van de Tcbb wel. Dat bevestigt ons standpunt, dat er geen reden was om ons deze informatie, waarop wij volgens de wet recht hebben, tot 16 maart te onthouden.

Voorts blijkt nu dat de schade meer dan € 5 miljoen gaat bedragen.

Onze eerste vraag is, waarom de gemeente, dit al in 2012 gesloten pand in 2013 aankocht, terwijl men wist van de bouwkundige problemen.

De Kerkraadse burger draait voor de schade op. We zullen uiteraard de stukken bestuderen voordat wij een standpunt innemen en vragen stellen.

Onderstaand treft u de briefwisseling tussen het college en SP Kerkrade aan.

Antwoord van het college op onze vragen van 19 en 20 januari 2016.

Geachte Mevrouw Laumann,

Bij brieven van 19 en 20 januari 2016 stelt de SP Kerkrade onderstaande vragen ex art 38 inzake de Campus Kerkrade:

SP Vragen 19  januari 2016.

1. Wanneer krijgt de raad nadere informatie over de plannen m.b.t deCampus?
  1. Is er al een procedure gestart i.v.m. een rechtszaak, zoals de wethouder eerder heeft aangegeven?
  1. Zo ja, hoever is men in de procesvoering? Is er al een datum bekend? Zonee, wat is de exacte reden waarom dit niet is gebeurd en waarom is deraad niet in kennis gesteld?
  1. In januari 2015 gaf de wethouder aan dat het verlies op de Campus al ongeveer 5 miljoen euro bedroeg. Hoeveel bedraagt dit in januari 2016?

SP Vragen 20 januari 2016.

Vanochtend stelde de SP Kerkrade art 38 vragen over het uitblijven van informatie over de Campus. Vandaag moeten wij wederom via de media, in dit geval Twitter, vernemen dat er een rapport van Tcbb ligt over de Campus.

1. Graag vernemen we wanneer dit rapport werd ontvangen en waarom degemeenteraad hierover geen informatie heeft ontvangen?
  1. Tevens willen we dit rapport zo spoedig mogelijk ontvangen, zo nodig met een beroep op de wet openbaarheid van bestuur.

7 . Is het college bereid dit onderwerp te agenderen voor de volgendecommissievergadering en toe te lichten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord college Kerkrade:

Zowel uit de media als uit een mailbericht dienaangaande van wethouder Bok van 22 januari jongstleden, heeft u kunnen vernemen dat het dossier Campus zich in een afrondende fase bevindt voor wat betreft de onderzoeksresultaten van verschillende rapporten ter zake.

Dhr. Bok heeft er op gewezen dat de voorbereiding voorbespreking van het dossier in zowel college als raadsverband het einde nadert en dat behandeling van het dossier in collegeverband en daarna de gemeenteraad aanstaande is. Het college hecht er dienaangaande aan om, gelet op de berichtgeving in de media u mee te delen dat er dezerzijds  geen sprake is geweest van actieve berichtgeving.

Tegenover deze achtergrond acht het college het niet raadzaam om vooruitlopend op behandeling in de raad bovengenoemde vragen zonder verdere toelichting te beantwoorden. Het betreft in deze een buitengewoon complex vraagstuk dat vraagt om een integrale behandeling benadering en verduidelijking. Het versnipperd geven van antwoorden op weliswaar relevante vraagstelling zou niet bijdragen aan het uiteindelijke doel om op een transparante wijze alle facetten van de problematiek in de juiste context en de juiste volgorde over het voetlicht te halen.

Het college stelt daarom voor om de door u gestelde vragen ex art 38 te behandelen tijdens het proces voorafgaande aan de raadsbehandeling.

Was getekend namens het college door Dhr. Som en de Secretaris Dhr. Coumans,

Reactie SP op het antwoord van het college:

Datum: 15 februari 2016

Aan : college B&W

Betreft : art. 38 vragen Campus

Geacht college,

Bijgaand doe ik u toekomen de reactie van SP Kerkrade op uw voorstel om onze art 38 niet binnen de wettelijke termijn te willen beantwoorden.

Met stijgende verbazing hebben wij kennis genomen van uw voorstel om onze art. 38 vragen pas te beantwoorden bij de behandeling van deze kwestie voorafgaande aan de raadsbehandeling.

Wij begrijpen dat dit een moeilijke kwestie is. Deze speelt immers al sinds 2012 zonder dat er op dit moment zicht op een oplossing is.

Dat is voor ons mede de aanleiding om hier aandacht voor te vragen.

We begrijpen dat de wethouder met een inhoudelijke toelichting en voorstel wil komen. Die zien we dan ook met belangstelling tegemoet.

Wij zien echter geen enkele reden waarom de gestelde art 38 vragen niet reeds thans kunnen worden behandeld en willen dan ook dat de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn worden beantwoord. Die staan immers los van het inhoudelijke voorstel van de wethouder.

Voor de goede orde heb ik de vragen nogmaals bijgevoegd.

Bijzonder ontstemd zijn wij, dat u ons ondanks onze vraag, het rapport van de Tccb niet doet toekomen. Ieder raadslid heeft recht op inzage in dit rapport.

De inhoud van dit rapport zal niet wijzigen, ondanks het feit dat de wethouder nog tot besluitvorming wil komen. Dus is er geen enkele reden om het rapport niet te overleggen.

Daarbij is dit rapport reeds in uw bezit vanaf 8 december 2015, dat is ruim 2 maanden geleden.

Wij verzoeken u beleefd doch dringend, ons het rapport nu onverwijld te doen toekomen.

U geeft aan dat onze vragen behandeld zullen worden tijdens het proces voorafgaande aan de raadsvergadering. Een termijn wordt door u niet aangegeven.

Wij willen schriftelijke antwoord op onze art. 38 vragen en verzoeken u om ons zo spoedig mogelijk na de ontvangst van deze reactie, en voordat de schriftelijke beantwoording zal plaatsvinden, te laten weten wanneer we de schriftelijke beantwoording tegemoet kunnen zien.

Met vriendelijke groet,

Marianne Laumann