Betaald parkeren komt terug in Kerkrade.

29 januari 2016

Betaald parkeren komt terug in Kerkrade.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 27 januari is besloten om (deels) betaald parkeren weer in te voeren in Kerkrade. De hele coalitie was voor, SP en de rest van de oppositie was tegen.

Onderstaand voorstel werd door de gemeenteraad aangenomen:

Akkoord gaan met de onderstaande inrichting voor het parkeren in Kerkrade centrum, een en ander zoals op bijgevoegde kaart is aangegeven:

a. (Terug) invoeren betaald parkeren.

b. Eerste 2 uur gratis parkeren op de parkeerterreinen met achteraf betaald parkeren, te weten Atriumterrein, Wijngrachtgarage en garage Orlandopassage.

c. Parkeerschijfzone op enkele terreinen nabij het centrum.

d. Gratis parkeerterreinen.

2. Akkoord gaan met het laten ingaan op zaterdag 2 april 2016.

Dit voorstel van het College van Kerkrade behaalde, zoals gebruikelijk in Kerkrade, door de volledige steun van coalitiepartijen Burgerbelangen, PVDA,  VVD, Lokaal Alternatief en gedoogpartij Ouderenpartij Kerkrade een meerderheid.

SP, Ons Kerkrade, CDA en GroenLinks stemden tegen. Opnieuw een beslissing met 17 voor en 12 tegen en ook dat is gebruikelijk in Kerkrade.

Betaald parkeren was afgeschaft om een aantal redenen.

• De leegstand in het centrum neemt steeds meer toe.
  • Er vinden werkzaamheden plaats in het centrum, die lang duren.
  • Door de aanleg van buitenring en de vele omleidingen die daar het gevolg van zijn is het centrum moeilijker bereikbaar voor mensen van buiten Kerkrade.

Gehoopt werd dat door het afschaffen van betaald parkeren het centrum meer bezoekers en klanten zou trekken.

Wij waren echter ook tegen dit voorstel, omdat een in onze ogen prima voorstel van de ondernemers, niet in de plannen is meegenomen.

Opvallend hierin is, dat naar wij begrepen hebben, de ondernemers vooraf met alle partijen hebben gesproken en dat alle partijen, dus ook de coalitiepartijen die nu hun stem geven aan het collegevoorstel,  hadden aangegeven dat zij zich konden vinden in het voorstel van de ondernemers. We kunnen ons voorstellen, dat de ondernemers er een vervelend gevoel aan over hebben gehouden.

Een gevoel dat SP Kerkrade (en wij denken de hele oppositie in Kerkrade)  ook regelmatig ervaart. Het gaat dan nog niet eens alleen om het wel of niet eens zijn met de inhoud van een beslissing, maar nog veel meer over de wijze waarop zo’n beslissing tot stand komt. Al heb je een meerderheid in de gemeenteraad, dan kun je toch openstaan voor inhoudelijk goede argumenten van anderen.

De loyaliteit aan het college gaat bij de coalitiepartijen ver.

De VVD heeft gratis parkeren zelfs in zijn verkiezingsprogramma staan en diende eind 2014 nog een voorstel hierover in. Vreemd dat ze nu een volledige draai maken door te stemmen voor een voorstel dat betaald parkeren (zie punt 1 van het voorstel aan het begin van dit artikel) weer laat terugkeren. Kennelijk geeft de VVD liever een verkiezingsbelofte op, dan gedoe in de coalitie te riskeren.

De VVD verkoopt deze draai zelfs met een artikel dat begint met de kop:

VVD Kirchroa: Gratis parkeren verbeterd!

U moet, gezien hun steun aan het besluit om betaald parkeren weer in te voeren, maar zelf beoordelen of de VVD een juiste voorstelling van zaken geeft, een verkiezingsbelofte breekt, of de mensen met een dergelijke titel boven een artikel,  op het verkeerde been zet.

De SP zal de ontwikkelingen nauwlettend volgen waarbij wij met name goed naar de effecten van het parkeerbeleid zullen kijken.

Namens SP Kerkrade: Marianne Laumann, John Krewinkel en Ad van Beek.