Lek vertrouwelijke informatie bekend.

19 december 2015

Lek vertrouwelijke informatie bekend.

Gemeenteraad Kerkrade: Lekken van vertrouwelijke informatie opgelost.

Bekend is wie het lek is van vertrouwelijke informatie uit een besloten commissievergadering. Vandaag maakte het Limburgs Dagblad bekend dat een van haar verslaggevers ten onrechte geluidsopnames had gemaakt en deze vervolgens heeft verwerkt in een artikel.

SP Fractievoorzitter Marianne Laumann stelde, evenals Ons Kerkrade overigens, in de raadsvergadering vragen over de vertrouwelijke zaken in verband met mogelijke oplossingen voor de financiële perikelen van Roda. die in de krant waren gepubliceerd

Dit kunt u terugzien op de site van de gemeente Kerkrade, bij de raadsvergadering van woensdag onder punt 12.

Burgemeester Som gaf aan dat hij daarover woensdag contact met de officier van justitie had gehad en dat hij tevens aangifte had gedaan over het lekken van vertrouwelijke zaken.

Vandaag lezen we in het Limburgs Dagblad dat een verslaggever heimelijk geluidsopnames heeft gemaakt van een besloten gedeelte van de commissievergadering en die vervolgens heeft gepubliceerd. IN een hoofdredactionele verantwoording vandaag keurt de Hoofdredactie deze gang van zaken ten zeerste af.en bied excuses aan.

We zijn blij dat deze kwestie is opgelost. We stellen het op prijs dat de hoofdredactie excuses heeft aangeboden en tevens dat zij stellen dat nogmaals aangeven, dat het controleren van de macht een taak van de journalistiek is.

Daarnaast is de tweede vraag van Marianne Laumann waarom dit soort informatie niet in het openbaar kan worden besproken nog steeds niet beantwoord. We maken regelmatig mee, dat het zaken in beslotenheid moeten worden besproken, terwijl wij ons steeds weer afvragen wat de rechtsgrond daarvoor is. Helaas worden we daarin door de meerderheid van de gemeenteraad niet gesteund.

De verslaggever is ontslagen. Hij heeft zaken uit een vertrouwelijk overleg gepubliceerd. Maar waren de zaken die hij heeft gepubliceerd, inhoudelijk, ook volgens de wet als vertrouwelijk aan te merken?

SP Kerkrade is voor een open en transparante informatievoorziening en zal hiervoor ook in de toekomst telkens weer aandacht vragen als het nodig is.

Lees via onderstaande link het artikel in het Limburgs Dagblad.