26 oktober 2015

Foto: SP / SP Kerkrade

Iedereen houdt van Roda, maar ook liefde kent grenzen.

Deze uitspraak deed onze fractievoorzitter Marianne Laumann, tijdens een, op initiatief van SP, Ons Kerkrade en GroenLinks gevraagde extra raadsvergadering over het opnieuw niet betalen van de huur voor het stadion door Roda.

Met deze woorden gaf Marianne Laumann perfect aan waar de schoen wringt. Niemand is tegen Roda, bijna iedereen is fan van Roda ook wij. Maar het kan niet zo zijn dat de gemeente Kerkrade straks in grote financiële problemen komt als Roda niet aan haar verplichtingen voldoet of dat er pijnlijke extra bezuinigingen moeten worden doorgevoerd die alle inwoners van Kerkrade treffen, omdat Roda te veel geld uitgeeft aan diverse spelers die € 33.000,- per maand betaald krijgen en vervolgens de huur niet betaald.
Roda krijgt momenteel miljoenen extra uit TV rechten en de tribunes zitten bij elke wedstrijd vol. Er komt geld genoeg binnen, maar Roda geeft dat geld aan andere dingen uit, dan het betalen van de huur en achterstanden bij de gemeente. Als Roda nu er voldoende geld binnenkomt, de huur niet kan of wil betalen is het de vraag wanneer dan wel.
We nemen aan dat dit punt duidelijk is.

De raad nam vervolgens een door de hele raad gesteunde motie aan, waarin Roda nog maar eens een laatste waarschuwing kreeg en gaf een duidelijk signaal dat het nu echt genoeg is geweest met het niet nakomen van verplichtingen aan de gemeente.

Zonder onze inbreng was het niet betalen van de huur in een achterkamertje afgedaan. Wethouder Schneider (VVD) wilde hierover slechts de fractievoorzitters bijpraten. Marianne Laumann (als enige!!) heeft geweigerd om aan dit overleg deel te nemen omdat wij vonden, dat de hele raad moest worden ingelicht.

Dat dit een goed standpunt was, is wel gebleken uit de uitgebreide gedachtewisseling die heeft plaatsgevonden. De hele raad heeft over deze kwestie kunnen spreken en heeft nu kunnen aangeven dat het genoeg is geweest.

De uitspraak van Marianne Laumann: "Iedereen houdt van Roda, maar ook liefde kent grenzen". Lazen we zelfs terug in de landelijke krant NRC, waar Marianne perfect werd geciteerd.

Voetbalblad VI citeerde deze uitspraak uit de mond van de SP.

Ook het Limburgs Dagblad citeerde deze zin, zelfs in een apart blokje met grote letters, maar schreef hem vervolgens toe aan Mw. Housen van CDA. Waar zou dat nu aan liggen? Wellicht was de journalist in de war met de uitspraak van het CDA 'het vertrouwen in Roda is met de noorderzon vertrokken'.