SP Kerkrade als enige tegen deze vorm van financiering van het Centrumplan.

29 mei 2015

SP Kerkrade als enige tegen deze vorm van financiering van het Centrumplan.

Op 27 mei 2015 was
in de gemeenteraad weer het Centrumplan aan de orde.

Tijdens deze gemeenteraadsvergadering
stemden alle partijen, behalve de SP in met het centrumplan dat de gemeente inmiddels miljoenen kos
t.

Marianne Laumann
(fractievoorzitter) legde de volgende verklaring af:

De SP is tegen dit voorstel. Wij vinden het niet te begrijpen, onacceptabel en ook aan niemand uit te leggen, dat de gemeente een half jaar geleden
gebouwen c.q. gronden voor het centrumplan aankocht voor meer dan € 13 miljoen, die een maand later voor € 8 miljoen aan de vorige projectontwikkelaar wil overdoen en thans, weer enkele maanden later, genoegen zou moeten nemen met een erfpachtprijs van ongeveer € 4 miljoen.

Een kapitaalvernietiging van bijna 10 miljoen euro binnen een half jaar, waar de burgers van Kerkrade voor moeten opdraaien.

Bovendien zijn we er niet van overtuigd dat de thans gekozen constructie de risico´s in voldoende mate afdekt.–einde verklaring-

In tijden waarin de zorg onder druk staat en er flink bezuinigd moet worden door onder andere de invoering van de WMO is een gemeentebeleid dat tot een verlies van 10 miljoen euro heeft geleid een verkwisting die niet te verantwoorden is. In dit licht is het dan ook onbegrijpelijk dat onder andere Burgerbelangen slechts 5000 euro over had voor de voedselbank die het komende jaar honderden gezinnen van voedsel moet voorzien.

De SP had om 20.000 euro aan steun gevraagd.

De gemeenteraadsfractie van SP Kerkrade zal zich blijven inzetten voor een 100% sociaal Kerkrade en een sober centrum met betaalbare huren.