Kerkrade geeft PvdA de rekening.

22 maart 2015

Kerkrade geeft PvdA de rekening.

Foto: SP / sp.nl

De PVDA heeft inderdaad in Kerkrade een groot verlies geleden van 21% van de stemmen naar zo´n 8%, dat is een verlies van 13% en dat is ook erg veel ten opzichte van de rest van Nederland.

De SP won en ging van 13,5% naar 20%. Dat is een winst van 6,5%. Het is dus zeker niet zo, dat elke stem die voor de PVDA verloren ging naar de SP is gegaan. Was het maar waar!

Afbraakbeleid van het VVD-PVDA Kabinet.
In heel Nederland heeft de PVDA fors verlies geleden, laten we zeggen zijn ze gehalveerd door het blijven doorgaan met het rechtse beleid van dit VVD-PVDA kabinet.

Zelfs nu na de zoveelste forse nederlaag stapt men niet af van dit beleid, maar blijft men vasthouden aan het pluche.

Wat erger is, Spekman en Samsom trekken na dit nieuwe zware verlies niet de trekker uit het kabinet, maar gaan samen met VVD op zoek naar nog meer partijen die dit afbraakbeleid willen steunen, in ruil voor wat leuke dingen.

Zo doorgaan zal de PVDA bij de volgende verkiezingen nog meer verlies brengen. Laten we ons ook goed realiseren dat veel bezuinigingen van dit VVD-PVDA kabinet pas na de verkiezingen zichtbaar worden.
Daarmee zou dan de helft van het verlies zijn verklaard.

Het klopt echter niet zoals wordt beweerd dat alleen het verlies in Kerkrade zo groot is. Kijk eens naar de omliggende Gemeenten, Landgraaf, en Brunssum ook daar gaat de PVDA naar zo´n 8% en in Heerlen zelfs naar 7%. Dat is dus een vergelijkbaar beeld.

Buitenring. Al eens nagedacht over de Buitenring met de grote voorvechters eerst Driessen (CDA) en daarna Koppe van de VVD en ja inderdaad Geurts van de PVDA. Voor € 450 miljoen een autoweg dwars door Kerkrade aanleggen, met alle kwalijke gevolgen voor Kerkrade en omgeving. Heeft de PVDA de ravage van de gevelde bomen niet gezien en dan is de aanleg van deze weg nog niet eens begonnen.

Toevallig dat deze beide heren Bosch en Vinders zich wel altijd uitgesproken hebben tegen deze weg, maar de fractie van de PVDA in Kerkrade heeft zich net als de hele coalitie in Kerkrade toch niet bepaald fel verzet tegen de komst van deze autoweg.

Sociale gezicht in Kerkrade. Ja inderdaad we hebben de steun van de PVDA vaak gemist als wij ons inzetten bij sociale onderwerpen. Laat we er slecht één noemen.

Ons voorstel voor de voedselbank werd vorig jaar ook door de PVDA niet gesteund (er moest eerst zogenaamd nader onderzoek komen) en dit jaar wilde de PVDA voor de mensen die te weinig te eten hebben in Kerkrade niet verder gaan dan een steun van € 5.000,- terwijl wij vroegen wat er nodig was en dat is € 20.000,- .

En dat terwijl er, ook gesteund door de PVDA, wel honderdduizenden beschikbaar werden gesteld voor gratis parkeren en nieuwe stenen voor het centrum.

Coalitie Kerkrade. De PVDA koos er voor om in een coalitie te gaan zitten met Burgerbelangen, VVD, Lokaal Alternatief. Daar wordt met steun van de PVDA Kerkrade het afbraakbeleid van dit VVD/PVDA kabinet voortgezet.

Het neoliberale beleid wordt ook in Kerkrade door deze coalitie doorgezet. We hebben, om het heel voorzichtig te zeggen, bepaald niet de indruk dat PVDA Kerkrade zich sterk heeft gemaakt om de SP in de coalitie te krijgen om op die manier een meer sociale koers te kunnen varen.

Ook na de coalitievorming deed de PVDA geen enkele handreiking om samen met ons op trekken.
Nee, men ziet de SP kennelijk eerder als een vijand die bestreden moet worden.

Waarom deze reactie.
Is deze reactie bedoeld om ons af te zetten tegen de PVDA? Of om de zware verkiezingsnederlaag er nog eens flink in te wrijven?

Nee zeker niet. Nee deze reactie is bedoeld als een handreiking. We zijn het eens over het feit dat de PVDA weer haar sociale gezicht moet tonen. Dat kan echter niet alleen door woorden, daar horen ook daden bij.

Wij horen graag van de PvdA op welke manier ze weer een linkse koers willen gaan inzetten voor een beter sociaal beleid.

Het zou goed zijn als PVDA en SP voortaan samen optrekken, zeker op sociaal gebied. Een dergelijke samenwerking zou ook voor de PVDA wel eens meer vruchten kunnen afwerpen, dan uitspraken doen voor de camera. Deze uitnodiging geldt overigens niet alleen voor de PVDA, maar voor alle partijen in Kerkrade, die een meer sociaal beleid willen.

Het gaat niet om baantjes of om partijbelangen, maar wel om de belangen van de inwoners van Kerkrade, want daarvoor zijn we gekozen.

Klik op de link voor het interview met Hans Bosch en Jack Vinders.

Nergens in Limburg verloor de Partij van de Arbeid zoveel stemmen als in Kerkrade.
L1.NL