In Kerkrade hebben ongeveer 150 gezinnen gebrek aan eten en werd bij 77 gezinnen het water afgesloten.

31 oktober 2014

Komter nu eindelijk een oplossing in zicht? Komt er eindelijk steun voorde voedselbank in Kerkrade? Ja!

De SP heeft maanden geleden al aandacht gevraagd voor de mensen in Kerkrade die gebrek aan eten hebben en de steun aan de voedselbank.

Tot nu toe heeft de gemeente Kerkrade, die zich graag wil laten voorstaanop haar sociaal beleid, gedurende alle voorgaande jaren totaal niets,
geen enkele bijdrage dus, gedaan aan de voedselbank.

In mei 2014 vroegen we om een structurele bijdrage van de gemeente Kerkrade aan de voedselbank. Tevens vroegen we toen om een incidentele bijdrage aan de voedselbank omdat er was ingebroken in
het verdeelpunt van voedselbank in Kerkrade en er grote schade was door vernielingen in de meterkast waardoor alle voorraden in koelkasten en vriezers bedorven.

De meerderheid van de raad bestaande uit Burgerbelangen, PVDA, VVD,
Lokaal Alternatief en ook de Ouderenpartij Kerkrade wilden toen dit verzoek niet steunen en wilden eerst aanvullend onderzoek. Er is geen
dubbeltje steun gegeven.

De SP heeft dit punt weer op de agenda gezet en wethouder Wiermans stelde voor om een waarderingssubsidie van € 2500,- ter beschikking te stellen. We hebben dit bijna als een schoffering ervaren. Dit geringe bedrag steekt schril af tegen een aantal subsidies die de gemeente aan andere instanties of ondernemers verstrekt. Bovendien is in Kerkrade voor dit jaar nog € 100.000,- beschikbaar voor armoedebestrijding, die nog geen bestemming hebben.

In Kerkrade zijn op dit moment meer dan 150 huishoudens afhankelijk van de voedselbank. Dit zijn mensen die onvoldoende te eten hebben als
zij niet worden geholpen door de voedselbank. Een aanvullend voedselpakket kost de voedselbank per huishouden momenteel ongeveer € 5, per week. Dat zijn niet de kosten van het voedsel, dat probeert
men gratis te krijgen, maar de onkosten die de voedselbank moet maken aan onder andere huur, energie, kosten auto’s etc.

Voor ongeveer €40.000,- kan iedereen in Kerkrade dit jaar worden geholpen.

Tijdens de algemene beschouwingen heeft wethouder Wiermans (Burgerbelangen) toegezegd dat Kerkrade de voedselbank structureel wil ondersteunen.
Met die toezegging zijn we erg blij. We hopen wel dat hij dan nu een met een bedrag op de proppen komt dat meer in overstemming is om de mensen die te weinig te eten hebben in Kerkrade te kunnen helpen.

Zeer recent werd bekend dat niet minder dan 1200 kinderen in Kerkrade in armoede opgroeien. Moeten die kinderen ook nog honger lijden in een stad als Kerkrade?

In Kerkrade is de komende jaren ongeveer €2 miljoen beschikbaar voor armoedebestrijding. Van dit bedrag gaat er niets naar de primaire levensbehoeften voedsel en water.

Vorig werd bij 77 huishoudens in Kerkrade het water afgesloten, waardoor deze mensen geen drinkwater hebben, niet kunnen douchen, de wasmachine niet kunnen gebruiken en het toilet niet kunnen
doorspoelen. Ook hiervoor hebben we de aandacht van wethouder Wiermans gevraagd. Deze heeft op ons verzoek, toegezegd hierover in gesprek te gaan met WML en hierover een convenant hierover af te
sluiten.

Volgens ons begint armoedebeleid met het zorgen dat inwoners van Kerkrade die dit niet zelf kunnen betalen eten en drinken hebben. Ook op dit gebied zijn we zeer benieuwd naar het echte sociale gezicht van
Kerkrade.

We houden u uiteraard op de hoogte.