SP Kerkrade wil dat ook mensen die geen geld hebben over drinkwater, douchen en sanitaire voorzieningen kunnen beschikken.

2 augustus 2014

Kerkrade: “WML gaat niet over een nacht ijs bij afsluiten water”

Uit het artikel: Naar aanleiding van de discussie in de
gemeenteraad van Heerlen, aangezwengeld door de SP, heeft Gezien.nl verschillende vragen voorgelegd aan buurgemeente Kerkrade.

Daarop heeft wethouder Huub Wiermans zich in het onderwerp verdiept en het nieuwe college er vervolgens over gesproken.

De gemeente Kerkrade zal het voorbeeld van de gemeente Heerlen niet volgen om het WML-beleid aangaande het afsluiten van water ter discussie testellen. Het college steunt het standpunt niet, waarbij een relatie wordt gelegd tussen water als eerste levensbehoefte en volksgezondheid.

“De gemeente Heerlen is ook de enige gemeente in
de regio die dit standpunt heeft”, wordt daaraan
toegevoegd.

Commentaar SP Kerkrade: Water is een eerste
levensbehoefte en een mensenrecht.

Er zijn in onze maatschappij mensen die de levering van water niet meer kunnen betalen. Indien men de rekening gewoon niet zou willen betalen is het begrijpelijk dat men een harde koers vaart. Indien het echter zo is dat men de rekening echt niet kan betalen en dat is vastgesteld, dan zou de gemeente moeten bijspringen.

Het kan toch niet zo zijn, dat we mensen, denk ook aan gezinnen met kinderen, drinkwater, douchen en gebruik van een toilet onthouden omdat zij niet over geld beschikken.

Wat kost drinkwater nu? €10 tot €15 euro per maand. Wat zijn dan de totale kosten? Er worden in Kerkrade wel grotere bedragen besteed aan minder belangrijke zaken.

In Kerkrade betreft inmiddels 77 adressen.

Er zijn veel mensen in Kerkrade, die met € 30 tot €50 per week moeten rondkomen. Moeten we daar een zo snoeihard beleid op loslaten?

Het verschil tussen Kerkrade en Heerlen?

Heerlen heeft wel een SP wethouder: Peter van Zutphen.

In Kerkrade geeft wethouder Wiermans van Burgerbelangen wel een erg vreemde invulling aan de verkiezingsbelofte van Burgerbelangen: Wij komen op voor de sociaal zwaksten met maatwerk.

Lees hieronder het hele artikel.