Sander Gorissen (PVDA) maakt misselijke opmerkingen over SP.

16 juli 2014

Sander Gorissen (PVDA) maakt misselijke opmerkingen over SP.

Het is niet de eerste keer dat er vanuit PVDA Kerkrade vervelende opmerkingen over
de SP worden gemaakt. Het zijn dan nooit opmerkingen die gaan over een verschil van standpunten, die discussies gaat de SP nooit uit de weg.

Nee, het zijn gewoon vervelende opmerkingen om de SP te beschadigen.

Natuurlijk is het zo, dat de SP landelijk in de oppositie zit en grote moeite heeft met het afbraakbeleid van dit VVD/PVDA kabinet. De SP is zelfs de enige
politieke partij die een motie van wantrouwen van de PVV, om dit kabinet weg te krijgen, heeft gesteund. De SP publiceert regelmatig over de grootste bezuinigingsoperatie en kaalslag in de sociale
zekerheid door deze twee partijen.

SP Kerkrade laat door deze publicaties regelmatig zien wat dit VVD/PVDA kabinet aan het afbreken is.

Ook over de weinig fraaie wijze waarop de coalitie in Kerkrade tot stand is gekomen en de wijze waarop men thans soms opereert laten we duidelijk weten wat
onze mening is.

Dat gaat dan steeds over de inhoud en wordt onderbouwd met feiten en argumenten.

Tot nu toe heeft de SP nauwelijks gereageerd, op onjuiste en ongefundeerde reacties, maar
nu dit patroon zich steeds lijkt te herhalen en het dit keer ook in de krant is gepubliceerd vinden wij een reactie op zijn plaats.

Het is ook niet de eerste keer dat als we hen dan aanspreken, men laf probeert weg te duiken en roept dat deze opmerking op persoonlijke titel was.

Als een prominent lid van een politieke partij een politieke uitspraak doet over een andere politieke partij, dan maakt het niet uit of betrokkene dan zegt dat de opmerking op persoonlijke titel is.

Het is en blijft een politieke actie.

Dat bewijst ook het krantenartikel in het Limburgs dagblad van zaterdag 12 juli (pagina b1), waar de uitspraken van Sander Gorissen als volgt worden
geciteerd:

“Sander Gorissen van de regeringspartij PVDA hekelt op de sociale media het handelen van de SP. Hij noemt het “zogenaamde monddood maken een misselijk argument, alleen om jezelf een podium te creëren.”

Om u een juist beeld te geven waar het over gaat zullen treft u hieronder een samenvatting van de discussie op Twitter aan en daarna zullen we een toelichting geven wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Het eerste bericht op 9 juli was als volgt:

naar burger. Toeval wil dat er ook gevoetbald wordt.

Reactie SP Kerkrade: misselijke opmerking. de
vergadering begon om 19.00 uur en zal ruim voor voetbal afgelopen
zijn. lees liever onze argumenten.

Sander Gorissen: zal ik doen. Neemt meestal niet veel tijd in beslag :)

SP Kerkrade: je blijft kennelijk bezig om er alles aan te doen om te proberen de
onderlinge verhoudingen te vertroebelen. jullie keuze.

Sander Gorissen:
ik oordeel niet over de argumentatie. Weglopen hoort niet thuis in
politieke arena, daar kan ik wél over oordelen

SP Kerkrade: verlaten vergadering is keuze. het gaat echter over jouw insinuaties,
die niets met inhoud hebben te maken.

Wij lopen voor niets en niemand weg maar weigeren ons monddood te laten maken door geheimhouding te accepteren.

Sander Gorissen: dat zogenaamde monddood maken is echt zo’n misselijk argument, alleen om jezelf een podium te creëren.

SP Kerkrade: We hebben het helemaal met je gehad met je voortdurende misselijke insinuaties. Is PVDA zo diep gezonken dat dit nodig is?

Sander Gorissen: mag ik nog op persoonlijke titel spreken? Maar goed, blijkbaar verschillen we van mening. Dat mag natuurlijk. Sjun weekend.

Wat is er nu echt aan de hand?

In juni is in een commissievergadering en nog niet eens in de gemeenteraad gesproken over het centrumplan.
Toen werd geheimhouding opgelegd. De SP (raads) leden waren niet gelukkig met deze gang van zaken, want zij mochten hetgeen was medegedeeld niet openbaar maken en ook niet binnen of buiten de
partij bespreken of adviezen inwinnen.

Toen in juli wederom een vergadering onder geheimhouding zou worden gehouden heeft de SP, aangegeven dat zij niet bereid was opnieuw geheimhouding te aanvaarden. Zij vonden
dat de inwoners van Kerkrade mogen weten wat er speelt.

Bovendien hadden zij grote twijfels of de redenen die werden aangegeven voor de geheimhouding wel terecht waren. Lees ook:

Omdat de SP deelnam aan de vergadering van juni 2014 waarin geheimhouding werd opgelegd, mogen we daarover niet praten zonder de politie op ons dak te krijgen, zoals eerder in Kerkrade gebeurde, maar hebben we wel kennis van de plannen. Voor ons extra reden om waakzaam te zijn vooral omdat het hier een project
betreft van € 70 miljoen, volgens de huidige stand van zaken.

Terugkomend op de discussie met Sander Gorissen. Hij was niet aanwezig bij beide “geheime” vergaderingen
en hij heeft door de geheimhouding geen enkele informatie wat er in de “geheime”vergaderingen is besproken, de SP wel.

Toch vond hij het nodig om te insinueren: Sander Gorisssen: SP Kerkrade verlaat raadszaal wegens beslotenheid i.h.k.v. openheid naar burger. Toeval wil dat er ook gevoetbald wordt.

En dat blijven wij, mede gezien vorenstaande verantwoording een misselijke opmerking vinden.

Andy Rossel (GroenLinks) twitterde overigens uit de “geheime” vergadering: Kerkrade begeeft zich op
glad ijs.

De SP zal extra alert blijven op dit onderwerp zijn en er alles aan doen om deze zaak bespreekbaar te
maken, zodat ook de inwoners van Kerkrade kunnen begrijpen waarom de SP niet langer geheimhouding over dit onderwerp wil aanvaarden.

Neemt niet weg, dat wij onze tijd liever niet willen besteden aan geruzie, maar willen inzetten voor de
inwoners van Kerkrade.