Blaming the victims of anders gezegd “de Participatiewet”

1 februari 2014

Blaming the victims of anders gezegd “de Participatiewet”

De financiële gevolgen van de crisis worden met de Participatiewet ingediend door PvdA-staatssecretaris Jette Klijnsma meedogenloos afgewenteld op de werklozen, als ook op de zieken, de ouderen en de gehandicapten, die hierdoor allemaal keihard worden getroffen.
Terwijl daarentegen de in weelde levende veroorzakers en schuldigen, zoals de door de politiek bevoordeelde banken, speculanten, grootgraaiers in Nederland en Brussel, en de belasting omzeilende grootbedrijven en multinationals er ongeschonden mee weg komen.

De Abvakabo FNV, ondersteund door lokale SP afdelingen waaronder de SP Kerkrade, SP Sittard-Geleen, SP Echt-Susteren, en andere bezorgde en betrokken mensen, waaronder ook enkele slachtoffers, waren vandaag aanwezig bij de aftrap van de in de komende tijd voor het hele land geplande protestacties tegen participatiewet.

In Sittard vond het door de gemeente Sittard-Geleen georganiseerde congres over de participatiewet en de inzet van bijstandsgerechtigden voor, in geval van Sittard-Geleen allerlei werkzaamheden in de openbare ruimte plaats.
Voor aanvang van het Congres werden door de actievoerders uitgerust met vlaggen en protestborden, aan de congresgangers flyers uitgedeeld.

Tevens werden in een kritische toespraak de eisen van de actievoerders aan de Wethouder van Sittard-Geleen overgebracht. Zie ook deze video.

De participatiewet moet in 2015 ingaan. Vooruitlopend wijzigt de WWB per 1 juli 2014 waarbij ondermeer dat werklozen met een bijstandsuitkering verplicht onder het mom van het leveren van een tegenprestatie en re-integratie aan het werk moeten.
Nu reeds wordt dit door meerdere Gemeentes waaronder Gemeente Sittard-Geleen in de praktijk gebracht.

In werkelijkheid opent deze wet de deur naar massale regelrechte uitbuiting met intimidatie en dwang van kwetsbare mensen de bijstand.
Wie niet volledig mee wil werken aan de zogenaamde re-integratie trajecten die gezien de grote werkloosheid vrijwel geen kans op een baan bieden, loopt het risico van een korting of het stop zetten van de uitkering.
Dit staat gelijk aan het dreigen met het ontnemen van de mogelijkheid om in deze maatschappij te kunnen overleven.
Dit kan maar een naam hebben en dat is DWANGARBEID!!!

Dit moeten wij niet willen. Hiertegen moeten we ons verzetten. De SP is hier resoluut tegen!!!

Wij eisen eerlijk loon voor eerlijke banen!!!
We zijn tegen werken voor een bijstandsuitkering, zonder werknemersbescherming en bijbehorende opgebouwde rechten!!!
We zijn tegen het hiermee ontduiken van het minimumloon en het als gevolg daarvan verdringen en vernietigen van bestaande normaal betaalde banen!!!

We eisen een Beschaafde, rechtvaardige en menswaardige behandeling voor alle Nederlanders!

Wij zijn heel benieuwd naar de situatie in Kerkrade en hebben hiervoor een meldpunt ingesteld waar u uw ervaringen op het gebied van uitkeringen en regelingen binnen de gemeente Kerkrade kunt melden.

Ad van Beek