Marianne Laumann eerste vrouwelijke lijsttrekker van SP Kerkrade

9 november 2013

Marianne Laumann eerste vrouwelijke lijsttrekker van SP Kerkrade

Tijdens de onlangs gehouden ledenvergadering van SP Kerkrade werd Marianne Laumann unaniem gekozen tot lijsttrekker van deze partij bij de verkiezingen voor de gemeenteraad volgend jaar  maart.

Marianne Laumann is daarmee de eerste vrouwelijke lijsttrekker in de geschiedenis van de SP in Kerkrade en als de kiezer het wil zal zij ook het eerste vrouwelijke raadslid voor deze partij worden. De positie van de vrouw zal zij daarbij niet uit het oog verliezen. Maar dat is natuurlijk niet het enige onderwerp waar zij zich met haar partij voor wil inzetten.

De partij handelt uit een visie op de maatschappij, waar niet het geld en bezuinigingen allesbepalend zijn, maar waarin de mens centraal staat. Begrippen als menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit heeft de SP niet allen  hoog in het vaandel staan, maar deze vormen de grondslag van het handelen.  Daaraan wordt alles getoetst.

De SP zal zich in Kerkrade, onder andere  inzetten voor werkgelegenheid en bestaanszekerheid voor iedereen,  betaalbaar en prettig wonen, bereikbare zorg voor iedereen die dat nodig heeft en gezonde financiën van de gemeente Kerkrade.

Ook de onderwerpen die vanuit de landelijke overheid naar de gemeentelijke overheid zullen worden overgeheveld, waarbij de overheid onvoldoende geld meegeeft om dit ook goed uit te voeren, zoals de complete jeugdzorg, de participatiewet en de AWBZ, WMO en thuiszorg zullen speciale aandacht krijgen.

Voorzitter Ernst Peters is blij dat de partij in goed overleg tot een sterke lijst van 20 personen is kunnen komen. Gelukkig zijn gevechten over een plaats op de lijst zoals die, ook bij andere partijen  weleens voorkomen ons bespaard gebleven. We hebben een volledig nieuw en enthousiast team dat er volledig wilt gaan.

De lijst is een afspiegeling van de Kerkraadse bevolking. De jongste kandidaat is 20 jaar en de oudste 88 jaar. Niet dat deze 88-jarige nu meteen de gemeenteraad in wil, maar ze wil met haar kandidatuur wel het signaal afgeven dat ook ouderen bij de SP aan het juiste adres zijn. Op de plaatsen twee tot en met vijf staan: Huub Quaedflieg, John Krewinkel, Ad van Beek en Harald Otten.

Hoewel niemand de uitslag van de verkiezingen kan voorspellen lijken de voortekenen en reacties uit de bevolking gunstig voor de partij. De partij hoopt, bij deze verkiezingen  in Kerkrade het beste resultaat uit haar geschiedenis te behalen, maar dat bepaalt de kiezer.