We veranderen van een verzorgingsstaat in een wegkijkstaat.

via Ron Smit en Sodis Vita.

De problemen en onrust in onze maatschappij stapelen zich steeds meer op. We hebben geen oog meer voor de mensen in onze maatschappij in de problemen komen of die het moeilijk hebben. Soms wordt gewoon weggekeken of het probleem ontkent.

Daarna wordt de vraag gesteld of deze mensen het niet zelf schuld zijn. Tegenwoordig kan bijna iedereen ongewild om diverse redenen in de problemen komen en is er steeds minder hulp te verwachten.
Dit VVD/PVDA kabinet, gesteund door D66 pakt deze problemen niet aan, maar maakt ze nog steeds erger door de grootste bezuinigingen, zeker op sociale zekerheid, ooit, waardoor mensen minder hulp krijgen en zeer velen worden ontslagen.Rechts Nederland likt er inderdaad zijn vingers bij af, zoals Rutte zei.

Dichter bij huis in Kerkrade wil de coalitie van Burgerbelangen, PVDA, VVD, Lokaal Alternatief en Ouderenpartij Kerkrade eerst een uitgebreid onderzoek alvorens een motie van de SP te willen steunen om eindelijk en voor het eerst de voedselbank te gaan steunen. We zijn benieuwd of men in september onze motie steunt en de voedselbank wil steunen. Een voedselpakket waar een gezin een week van moet eten, kost ongeveer € 5 euro per week. Kosten voor een jaar voor 300 gezinnen ongeveer € 75.000? In Kerkrade is € 2,5 miljoen beschikbaar voor armoedebestrijding! Laten we dan beginnen met eten en watervoorziening voor mensen die het echt niet zelf kunnen betalen.

Wethouder Wiermans, Burgerbelangen, wil na bespreking in het Kerkraads college, ook geen enkele hulp bieden aan de 77 Kerkraadse adressen (ook gezinnen) waar het water is afgesloten omdat men de de rekening niet kan betalen. Wat zijn de kosten per maand voor water van een gezin? € 10 tot € 20 per maand? Hierdoor hebben deze mensen (ook kinderen) geen drinkwater en geen sanitaire voorzieningen.
Een voorstel van SP Wethouder Peter van Zutphen uit Heerlen daartoe wees hij samen met zijn collega's van de omliggende gemeenten af.

Weet u nog wat in het verkiezingsprogramma van Burgerbelangen stond: Opkomen voor de zwaksten in onze samenleving met maatwerk en van de PVDA: Sociaal en sterk.

Natuurlijk kan het niet zo zijn dat iemand opzettelijk zijn rekening niet betaald geen risico loopt dat de toelevering van water wordt afgesloten. Maar mensen die echt niet kunnen betalen moeten drinkwater hebben , kunnen douchen en het toilet kunnen doorspoelen.

Is er dan in Kerkrade geen geld voor? Een investering in kunstgras voor het PLS stadion voor de voetbalclub van € 600.000, (het duurste kunstgras van Nederland?) denkt men zelfs buiten de gemeenteraad om te kunnen regelen en de gemeenteraad achteraf op de hoogte te brengen.

En dan hebben we het nog niet over het honderd miljoen kostende centrumplan, dat een tapijt van gebakken kleiklinkers moet krijgen.

Citaat uit artikel Sociale vraagstukken:
We ontkennen eenvoudigweg dat armoede in Nederland bestaat, zoals premier Rutte in de Tweede Kamer stellig beweerde. Een aanbod van de Voedselbank om daarover in gesprek te gaan wees hij vervolgens namens het voltallige kabinet af. Zo verandert Nederland van verzorgingsstaat in een wegkijkstaat.

lees het hele artikel hieronder.