Keek op de SP (Kerkrade) week - 20

21 mei 2018

Keek op de SP (Kerkrade) week - 20

Week 20: “Werkbijen”
Het was weer een goede actieve week voor SP Kerkrade waar we weer op veel gebieden en op veel plaatsen zichtbaar en hoorbaar zijn geweest. Afgelopen woensdag werden de nieuwe wethouders geïnstalleerd en konden we als oppositie onze visie op het coalitieakkoord geven. We stelden als SP Kerkrade dat het coalitieakkoord zeer algemeen is opgesteld en vol staat met wollig taalgebruik. Tijd voor wat verdiepingsvragen.

Er wordt gesteld dat Rolduc bij de majeure projecten hoort maar wat houdt dit dan precies in? Hoe gaat dit eruitzien in de toekomst? Op een ander vlak, de bestrijding van criminaliteit en drugsoverlast. Wanneer krijgen we de onderzoeksresultaten van het plan omtrent deze ernstige problematiek? In de promotiefilm over Kerkrade wordt immers aangeven dat ons beleid hieromtrent landelijk wordt overgenomen. Aangaande middelbaar onderwijs wordt in het coalitieakkoord gesteld dat het vertrek hiervan onder meer het gevolg is van marktwerking. Onze vraag blijft of het college bereid is om te onderzoeken of het mogelijk en haalbaar is om het middelbaar onderwijs weer naar Kerkrade naar te halen? In ons verkiezingsprogramma hebben we aangegeven dat Rolduc hiervoor een geschikte locatie zou kunnen zijn. Als laatste milieu. Het akkoord suggereert dat duurzaamheidsprojecten instant moeten werken en banen moeten opleveren. Ons inziens is dat dit vooral een lange termijn beleid moet zijn waar investeringen noodzakelijk zijn. Heeft het college budget gereserveerd om duurzaamheid te bevorderen? Dit waren enkele vragen die we als partij gesteld hebben. Onze volledige visie op het coalitieakkoord is te vinden op ons officiële Youtube kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=MbJhkNTYejQ

Op diezelfde woensdag is ook een SP Kerkrade delegatie naar de vergadering van buurtcomité D’r Prick in Bleijerheide geweest. Aldaar hebben we gesproken met buurtbewoners omtrent de inmiddels reeds tientallen jaren durende (drugs)overlast in de wijk. Het is merkbaar dat veel bewoners teleurgesteld zijn over het feit dat er onvoldoende wordt gedaan om dit fundamenteel aan te pakken. Vanuit Impuls gaat de jeugd op zaterdag 9 juni onder de noemer en “Sjpik en Sjpann” de buurt opruimen. SP Kerkrade steunt deze actie van harte en samen gaan we aan de slag om de buurt mooier te maken! SP Kerkrade zal er ook alles aan doen om dit probleem onder de aandacht van de politiek te houden en op alle mogelijke manieren de bewoners helpen om hier op een constructieve wijze iets aan te doen. Het broeit in de wijk en bewoners beginnen hun geduld te verliezen...Tijd om dit nu aan te pakken!

Deze week waren we ook op werkbezoek bij het GOC in Kerkrade. GOC staat voor Geüniformeerden Ontmoetings Centrum. Dit is een plek van en voor veteranen om bij elkaar te komen, ervaringen uit te wisselen en zinvol werk verrichten. We hebben informatie gekregen over het werk wat met hier doet met betrekking tot de problematiek van deze doelgroep. De psychische nood is namelijk vaak hoog, mede door de trauma’s die men heeft opgelopen tijdens de uitzending naar oorlogsgebieden. Het was een zeer interessante en  boeiende ontmoeting.

“Last but not least” was SP Kerkrade afgelopen donderdagavond aanwezig tijdens de betoging tegen het huidige geweld in Gaza. Vele mensen lieten tijdens de tocht middels protestborden hun afkeur blijken tegen de slachting die daar plaatsvindt.
Dit was het voor deze week.
Maar niet voordat…we met trots kunnen blijven zeggen dat ons ledenaantal blijft groeien! Én we als afdeling nu ook een mooie nieuwsbrief hebben waar we u kunnen blijven informeren over belangrijke Kerkraadse zaken. Kijk voor het eerste exemplaar op onze website middels deze link: https://kerkrade.sp.nl/nieuws/2018/05/eerste-nieuwsbrief-van-sp-kerkrade

Met strijdbare groet,

Jeremiah Martens

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.