Welkom in het Wormdal, maar maak dat u wegkomt.

26 augustus 2016

Welkom in het Wormdal, maar maak dat u wegkomt.

Wie wil gaan wandelen in het Wormdal wordt sinds januari 2016 geconfronteerd met een logisch probleem waar zelfs een gepromoveerde wiskundige geen antwoord op kan geven. Wij doen een dringend beroep op wethouder Bok om nu na 8 maanden eindelijk duidelijkheid te scheppen in deze ongewenste situatie.

Op het ene bordje in het Wormdal wordt u hartelijk welkom geheten door het Waterschap, van oudsher de beheerder van dit prachtige natuurgebied, op het andere bordje staat Verboden toegang, volgens artikel 461 van het wetboek van Strafrecht. Wie een dergelijk bord negeert loopt het risico op het begaan van een misdrijf. Ben ik nu welkom, of moet ik maken dat ik weg kom?

U zou als volgt hebben kunnen redeneren: “Iedereen kan wel een verbodsbord ergens neerhangen, je kunt ze bij bosje bestellen op internet maar dat geldt niet voor de bordjes van het waterschap. Bovendien, ook al is het gebied van een ander er bestaat ook nog zoiets als recht van overpad.”

Wandelaars die dit dachten kwamen van een koude kermis thuis en werden halverwege hun wandeling alsnog het gebied uitgestuurd.

Hoezo: Welkom in het Wormdal?

Wat te doen met dergelijke onduidelijkheid? Je neemt contact op met het college van de gemeente want die zullen wel weten hoe de vork in de steel zit, toch? Helaas, niet bij gemeente Kerkrade.

In december 2015 beloofde het college de plannen voor de gebiedsontwikkeling van het Wormdal te presenteren. Concrete besluiten zijn er thans (eind augustus 2016) nog steeds niet. Inmiddels is een belangrijk deel van dit gebied verkocht aan een nieuwe eigenaar. En de nieuwe eigenaar is van mening dat hij zelf mag  bepalen wie er wel en niet zijn grondgebied betreedt. De wandelpaden werden geblokkeerd. Hoezo recht van overpad?

De SP vroeg al in januari om opheldering en op grond daarvan kondigde de wethouder al in januari aan bestuursrechtelijke stappen te zullen zetten.

In juni jongstleden kregen we signalen dat het gebied nog steeds was afgesloten. We hebben het college opnieuw vragen gesteld. Deze vragen dienen volgens de wet binnen dertig dagen te worden beantwoord.

Tot onze verbazing kregen we half juli, ruimschoots over tijd dus, het volgende antwoord van de wethouder: Het is niet in het algemeen belang om deze vragen thans te beantwoorden. Over zo’n nietszeggend antwoord heeft de wethouder kennelijk zes weken moeten nadenken.

Nu zult u zich net als wij afvragen in wiens belang het dan wel kan zijn om deze onduidelijke situatie te laten voortduren? Hierop moeten we u het antwoord schuldig blijven: Wij kunnen er geen algemeen belang in ontdekken. We weten wel dit: Bezoekers van dit natuurgebied  hebben recht op duidelijkheid, linksom of rechtsom, zonder met een boze eigenaar te worden geconfronteerd  en een politieke partij heeft volgens de wet recht op antwoorden. En je hoeft niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat dat wél in het algemeen belang is!

Uit de krant mochten we vernemen dat de wethouder nog steeds geen proces is begonnen, zoals het college in februari aangaf.

Via facebook heeft iedereen inmiddels kunnen vernemen dat de nieuwe eigenaar op de kandidatenlijst heeft gestaan van Burgerbelangen.

De SP is sinds jaren erg begaan met de gebiedsontwikkeling van dit prachtige stuk natuur. Al in 2008 sprak SP Statenlid Peter Visser hierover met de destijds verantwoordelijk wethouder.

In december 2015 organiseerde SP Kerkrade er een drukbezochte openbare wandeling  onder deskundige leiding van ons SP Statenlid Peter Visser, ook wel bekend van de Ecotuin Keutenberg.

In het kader van natuurontwikkeling bestaan er op korte termijn mogelijkheden, waar ook de ontwikkeling van het Wormdal van zou kunnen profiteren. De SP fractie in Provinciale Staten, met name Peter Visser en Huub Quaedflieg willen zich inzetten voor de gebiedsontwikkeling in het Wormdal, onder andere door het gebied de natura2000 status te geven en SP Kerkrade zal in september een motie indienen in de raad om hiervoor de handen op elkaar te krijgen.

Wethouder Bok, grijp eindelijk in, na meer dan 8 maande en geef eindelijk duidelijkheid over de toegang aan de bezoekers van dit gebied en beantwoord de door SP Kerkrade gestelde vragen. én ondersteun daarnaast het SP beleid voor natuurontwikkeling die op korte termijn op provinciaal niveau ontstaat.

Namens SP Kerkrade

Onze raadsleden:

Marianne Laumann

John Krewinkel

Ad van Beek.

Niets meer aan toe te voegen....

Er liggen nu eenmaal bij de bestuurders van de gemeente Kerkrade andere prioriteiten, zoals "zijn we ook volgend jaar verzekerd van de VIP kaarten voor Roda JC"? Of,"Is die ton subsidie al overgemaakt op de rekening van Guido"? Tja en dan schieten zulke banaliteiten natuurlijk te kort...

Ik zie in een ander bericht dat de doorgang over priveterrein sinds kort is afgesloten. Een openbare weg mag je, ook als weg op eigen terrein, niet zomaar afsluiten. Vraag hier is of het bordje VERBODEN TOEGANG Hier altijd heeft gestaan of dat de weg gedurende 30 jaar openbaar is geweest. In het laatste geval is alleen de gemeenteraad bevoegd tot afsluiten van de weg van de openbaarheid (Wegenwet).

In 1985 stond het pad als eigendom van de gemeente op de eigendomskaarten. Dat is al 31 jaar geleden maar zover ik weet is het al veel langer openbaar pad.

Alleen als er een erfdienstbaarheid op rust of het notarieel is vastgelegd schijnt mij dat in alle andere gevallen de eigenaar het recht heeft dit af te sluiten en mensen te weigeren. Of dit nu eerlijk is ten opzichte van de wandelaars is een tweede. Dat zijn bijzondere omstandigheden lijkt mij. Maar mij lijkt de wet is duidelijk hierover. De Gemeente kan wellicht hierover onderhandelen en misschien een erfdienstbaarheid van openbaar nut afsluiten?.

Feit blijft : Als ik een stuk grond koop is het van mij. Punt uit. Al;s je er overheen wilt kun je tol betalen en anders blijf je maar weg. Erg cru maar helaas het is zo naar mijn mening.