SP Kerkrade vraagt aandacht voor problemen door stijgen mijnwater.

8 september 2014

SP Kerkrade vraagt aandacht voor problemen door stijgen mijnwater.

Het stijgende mijnwater zorgt voor steeds meer problemen. In Kerkrade hebben zich al 80 personen met schade gemeld. Naar verwachting zullen deze problemen de komende jaren nog toenemen. Uit een rapport van het Staatstoezicht op de Mijnen blijkt dat de problemen in Kerkrade het grootste zijn.

SP Kerkrade wil meer aandacht voor deze problemen en nodigde het SP Tweede Kamerlid Eric Smaling en ex Tweede Kamerlid Jan de Wit uit om zich op de hoogte te komen stellen. Eric Smaling en Jan de Wit gaven graag gehoor aan deze oproep. Samen met Eric Smaling en Jan de Wit, werden ook een flink aantal deskundigen op dit gebied uitgenodigd.

Statenlid Martijn van Helvert(CDA) was ook van de partij. Fijn dat de schrijvende pers ook aanwezig was en hieraan aandacht besteedde.

Eerst werd met dit gezelschap van politici en deskundigen een locatie in Rimburg bezocht, waar de problematiek goed zichtbaar was. Uiteraard
zijn er ook in Kerkrade voldoende plekken waar de mijnschade goed zichtbaar is.

Tevens konden we daar inzichtelijk maken hoe moeilijk het voor burgers is om de bewijslast voor de schade rond te krijgen. Een bewoner kon met een zelfgemaakte toepassing op zijn PC op een indrukwekkende manier de
problemen duidelijk maken.

Daarna was er met deze groep een bijeenkomst in het SP Afdelingslokaal in Kerkrade waarbij uitgebreid van gedachten werd gewisseld. Naast de toenemende gevallen van mijnschade werd de dreigende verjaring van mijnschade als een groot probleem gezien.

Teverwachten is dat het aantal schadegevallen alleen maar zal toenemen en dat het huidige noodfonds van € 2 miljoen, bij lange na niet toereikend zal zijn en staat in geen verhouding tot de € 1200 miljoen die de Minister aan Groningen ter beschikking stelt.

Duidelijk is wel dat de schadegevallen een gevolg zijn van de vroegere kolenwinning c.q. het stopzetten van het wegpompen van het mijnwater.

Het kan dan toch niet zo zijn, dat men zegt dat deze schade verjaard is en dat de mensen met schade, die soms erg grote bedragen kan omvatten, deze maar zelf moeten dragen. Deze mensen moeten thans voor
eigen rekening rechtszaken voeren, waarbij zij zelf moeten zorgen voor bewijs. Vooral dit laatste is voor een leek erg moeilijk en/oferg kostbaar.

Kortom ook op dit punt zou de overheid de helpende handmoeten bieden.

SP Voorzitter Ernst Peters sloot de bijeenkomst met een oproep aan alle aanwezigen om zich in te spannen, ieder van uit zijn eigen invalshoek, om de mensen uit deze streek niet opnieuw in de kou te laten staan, maar rechtvaardig te behandelen, zeker door een overheid
die tientallen jaren de vruchten van de mijnbouw heeft geplukt.

Al met al een zeer geslaagde bijeenkomst, die in de toekomst vast zijn vruchten zal afwerpen.

Samen met de Heren Kool en Huynen zijn we de mogelijkheden aan het onderzoeken om te komen tot een instantie die de belangen van getroffenen kunnen behartigen.

SP Tweede Kamerlid Eric Smaling zal, samen met zijn collega’s, aandacht geven aan de kwestie. Hij gaf aan, een korte lijn met SP Kerkrade en de regio te willen onderhouden, om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn en waarmogelijk ook in Den Haag hier aandacht
voor dit voor de regio zo belangrijke onderwerp te vragen.

SP zal lokaal en regionaal aandacht hieraan besteden.

Gemeente Kerkrade nam niet deel aan het overleg, omdat men de huidige deelname aan de reeds bestaande formele en informele overleggen, met
betrekking tot dit onderwerp voldoende achtte.

SP Kerkrade heeft reeds eerder vragen aan het College van Kerkrade over dit onderwerp gesteld:

Zie de Link naar de art. 38 vragen mijnschade:

Zie ook de link van de raadsinformatiebrief waarin de verabrtwoordelijke wethouder zeer karig meedeelt wat tot nu toe de stand van zaken is omtrent het mijnschade gebeuren.