Was coalitie al bekend voordat de informateur gesprekken met partijen begon?

24 april 2014

Was coalitie al bekend voordat de informateur gesprekken met partijen begon?

Die vraag komt op als je mededeling hoort van de fractievoorzitter van het CDA tijdens de raadsvergadering van 23 april 2014. Ze stelde dat de vrijdagochtend na verkiezingen Burgerbelangen, PVDA en VVD een ontmoeting hebben gehad en een kop koffie dronken.
De week daarna pas startte informateur Wiermans van Burgerbelangen informatieve gesprekken met alle partijen om vast te stellen of er een coalitie kon worden gevormd.
Korte tijd later werden een aantal partijen zonder nadere uitleg of argumentatie uitgesloten van verdere gesprekken.

Zeer snel daarna kwam formateur Weijers (Burgerbelangen) tot de conclusie dat er een coalitie kon worden gevormd tussen Burgerbelangen en ja PVDA en VVD, waarbij tevens Lokaal Alternatief en de Ouderenpartij aansloten.

Volgens de fractievoorzitter van het CDA is men in die partij wel gelovig maar gelooft men niet in sprookjes. Veelzeggend was het dat Dhr. Weijers in de raadsvergadering geen enkele reactie op het betoog van het CDA hierover gaf.

Burgerbelangen kiest er daarmee ook voor om het landelijke afbraakbeleid van VVD en PVDA in Kerkrade voort te zetten. VVD en PVDA zullen hun landelijk partijprogramma echt niet gaan verloochenen. De inwoners van Kerkrade zullen dit de komende jaren merken.

Het coalitieakkoord is zwaar onder de maat, zeer mager en erg oppervlakkig, het gaat praktisch nergens over, alleen wat gezwollen taal en algemeenheden. Men is overeengekomen zes wethouders te benoemen (25% meer dan nu) en men heeft verder inhoudelijk nog niets geregeld. Men wil dit in later nader uitwerken en denkt in september hiermee klaar te zijn. Het lijkt er op dat de gesprekken over de functies van wethouder zijn gegaan en dat men daarna de inhoud niet meer zo spannend vond. In alle ons omringende gemeenten is men nu klaar en is de coalitie het ook eens over de inhoud. Daar weet men al precies wat men wel en niet wil gaan doen. Denkt men in Kerkrade echt pas in september te komen met de inhoud? Kennelijk heeft men geen enkel besef wat er op de gemeente af komt, alleen al qua decentralisaties, die per 1-1-2015 moeten ingaan. Als men daar in oktober pas mee wil beginnen ontstaan er gigantische problemen.

Terechte vraag van Marianne Laumann fractievoorzitter SP: Wat moeten al die wethouders en de gemeenteraad dan gaan doen tot september als men dan pas komt met beleid.
De belangen van de inwoners van Kerkrade zijn met dit alles echter niet gediend.